بررسی و تحلیل نوسازیِ صنعتی در دوران رضاشاه پهلوی با تأکید بر صنعت حمل‌ونقل؛مطالعه موردی: وضعیتِ اُتومبیلِ‌ سواری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تاریخ و ایران شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22034/jiiph.2025.64768.2550

چکیده

توسعه، نوسازی و مسائل مرتبط با آن در تاریخ معاصر ایران همواره مسئله‌مند و مناقشه‌برانگیز بوده‌ است. یکی از مهم‌ترین و حساسیت‌برانگیزترین این عرصه‌ها، مسائل مربوط به نوسازی و توسعه‌ی صنعتی است که از اواخر دوران قاجار به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های برون‌رفت از عقب‌ماندگی در کشور همواره مطرح بود. رضاشاه پهلوی نیز با تأیید این امر، توسعه‌ی حمل‌ونقل از جمله راه‌آهن سراسری و واردات اُتومبیلِ ‌سواری را در رئوس برنامه‌های صنعتی خود قرار داد.
این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و در پی پاسخگویی به این سؤال است که: روند و فراز و فرودِ توسعه و نوسازیِ صنعتی در دوران رضاشاه پهلوی، با تأکید بر صنعت حمل‌ونقل و با تحلیل وضعیت اُتومبیلِ سواری چگونه بوده است؟ یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که رویکرد به واردات اُتومبیلِ‌ سواری در این دوره، رهیافتی دولت‌محور و با نگاهی ویژه به اُتومبیل‌های غربی، به‌ویژه خودروهای آمریکایی و آلمانی بود. آغاز گسترده‌ی واردات اُتومبیلِ ‌سواری در این دوران به‌رغم چالش‌های فراوانی که به‌همراه داشت، تابعی از شرایط داخلی و بین‌المللی بود که به نظر می‌رسد علاوه بر اهداف سیاسی همچون تسهیل اِعمال قدرت حکومت مرکزی بر نقاط مختلف کشور و راه‌حلی برای رهایی از سُلطه‌ی نیروهای خارجی، از بُعد اقتصادی - صنعتی، منجر به انتقال دانش و فناوری ساخت اُتومبیل‌ِ سواری، شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم برای ایجاد صنعت خودروسازی داخلی در دوران محمدرضا پهلوی و نیازآفرینی برای طبقه‌ی متوسط شهری شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation and Analysis of Industrial Modernization During Reza Shah Pahlavi Era with an Emphasis on Transportation Industry; Case Study: The Status of Passenger Automobiles

نویسندگان [English]

  • Vahid Hasanpour
  • Abolhasan Fayaz Anush
  • Ali Akbar Jafari
Department of History.Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Development, modernization, and related issues in Iran's contemporary history have always been problematic and controversial. One of the most important and sensitive of these areas concerns issues related to industrial modernization and development, which had been consistently raised since the late Qajar period as one of the main ways to overcome backwardness in the country. Reza Shah Pahlavi, also acknowledging this matter, placed the development of transportation, including the national railway and the importation of passenger automobiles, at the forefront of his industrial programs.
This research, using a descriptive-analytical method, examines this topic and seeks to answer the question: What was the process and ups and downs of industrial development and modernization during Reza Shah Pahlavi's era, with emphasis on the transportation industry and analysis of the passenger automobile situation? The findings of this research show that the approach to importing passenger automobiles during this period was state-centered with a particular focus on Western automobiles, especially American and German cars. The extensive beginning of passenger automobile imports during this era was a function of domestic and international conditions that, in addition to political objectives such as facilitating the exercise of central government power over various parts of the country and providing a solution for liberation from foreign powers' dominance, from an economic-industrial dimension, led to the transfer of knowledge and technology for passenger automobile manufacturing, the formation of necessary infrastructure for creating a domestic automotive industry during Mohammad Reza Pahlavi's, and the creation of needs for the urban middle class.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modernization
  • Reza Shah Pahlavi
  • Industrial Development
  • Transportation
  • Passenger Automobile