زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس در دوره قاجار(1265-1344ق.))

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی بنیاد ایران‌ شناسی

10.22034/jiiph.2024.60719.2504

چکیده

ورود فناوری‌های جدید به ایران، منشاء تحولات ژرفی در عرصه‌های گوناگون اجتماعی و فرهنگی عصر قاجار گردید. صنعت عکاسی در دورة محمدشاه به ایران وارد و گسترش آن، از دورة ناصری، با حضور عکاسان مرد آغاز شد و بتدریج با علاقه‌مندی زنان، ورود زنان عکاس و تاسیس عکاسخانة بانوان، مورد توجه قرار گرفت. در طی این دوره، جامعة ایران همگام با تحولات جهانی، تغییرات بنیادینی در فرهنگ و هنر تجربه نمود که از نتایج آن، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زن در ساختار اجتماعی و فرهنگی است. مسالة اصلی این پژوهش، تحلیل زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی ورود فناوری‌های جدید، در علاقه‌مندی و ورود زنان به عکاسی، از دورة ‌ناصری تا زمان کشف حجاب است. به تبع آن سؤال اصلی پژوهش، چگونگی استقرار و ساز و کار این ضرورت‌ها و تغییرات اجتماعی - فرهنگی و نتایج آن است. هدف این مقاله، بررسی نقش و جایگاه زنان و نقش عوامل تـاثیرگذار و چگونگی ورود به فعالیت‌های اجتماعی با تاکید بر موضوع زنان عکاس و عکاسی از زنان است. این مقاله با روش پژوهش تاریخی و شیوه‌ای توصیفی- تحلیلی با تاکید بر دیدگاه معیار جهانی ماتیلا و همکاران در تقسیم‌بندی مخاطبان پدیده‌های جدید، و مدل کنش جمعی چارلز تیلی انجام شده است. یافته‌های پژوهش حاضر، نشان می‌دهد که با ورود این فناوری‌ به عرصة اجتماع، در یک کنش جمعی ابتدا زنان اشراف، یکی از گروه‌های اجتماعی معیار به عکاسی علاقه‌مند شدند و به تدریج در اواخر دورة قاجار، فرصت مشارکت زنان از دیگر گروه‌ها، در عرصة عکاسی فراهم گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

(Social and cultural contexts of the presence of women photographers in the Qajar era1848-1925 ))

نویسنده [English]

  • hamidreza aryanfar
Scientific faculty of Iranology Foundation
چکیده [English]

The arrival of new technologies in Iran was the source of profound changes in various social and cultural fields of the Qajar era. The photography industry entered Iran in the era of Mohammad Shah and its expansion began with the presence of male photographers from the Naseri era, and gradually, with the interest of women, the arrival of women photographers and the establishment of women's photography shops. The main question of the research is how these necessities and socio-cultural changes and their results are established. The purpose of this article is to examine the role and position of women and the role of influencing factors and how to enter social activities, emphasizing the issue of women photographers and photography of women. This article is done with historical research method and descriptive-analytical method with emphasis on Matila et al.'s global standard view in dividing the audience of new phenomena, and Charles Tilly's collective action model. The findings of the present research show that with the introduction of this technology into the social arena, in a collective action, firstly, noble women, one of the standard social groups, became interested in photography, and gradually, at the end of the Qajar period, women from other groups had the opportunity to participate in the photography arena. provided

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qajariyah
  • technologies
  • Naseruddin Shah
  • photography
  • women photographers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1403