شکل‏گیری مدارس فرانسوی در سنندج در اواخر عهد قاجار (1310-1331ق.)؛ کارکردها و واکنش‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه لرستان

2 گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان

3 استاد گروه تاریخ دانشگاه لرستان

چکیده

چکیده
در دوره قاجار، نهادهای مذهبی و غیرمذهبی فرانسه،با تمرکز بر آموزش اقلیت‏ها و ایجاد تأسیسات فرهنگی در مناطق مسیحی و یهودی‌نشین ایران، به تدریج وارد عرصه فرهنگی ایران شدند. در این روند، شهر سنندج مرکز اداری ـ سیاسی کردستان اردلان، به‌عنوان یکی از مراکز حضور اقلیت‏های مذهبی اعم از آشوری‏ وکلدانی، در آن‏ زمان مورد توجه این مبلغان و نهاد‏های فرهنگی قرار گرفت و و از اواخر عهد ناصری، مدارسی در این شهر تأسیس شد که به لحاظ شیوه آموزش و مواد آموزشی با نظام آموزش رایج دوره قاجاری کاملاً متفاوت بودند. در این پژوهش تاریخی به شیوه توصیفی- تبیینی،این پرسش مورد بررسی قرار خواهد گرفت که مدارس فرانسوی در عهد قاجار در سنندج چرا و چگونه شکل گرفتند؟ این مقاله نشان می‌دهد که سنندج در دوره قاجار به سبب حضور اقلیت‏ها، مورد توجه نهادهای فرهنگی فرانسوی واقع شد و از رهگذر این توجه، مدارس لازاریست‏ها، آلیانس فرانسه و آلیانس اسرائیلی در آنجا شکل گرفت. این امر، نظام آموزشی اقلیت‏های دینی سنندج را وارد مرحله نوین نمود و در میان اقشار مختلف اجتماعی آن شهر،واکنش‏های متفاوت از اقبال به این مدارس تا انزجار و بدبینی در پی داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Formation of French schools in Sanandaj in the late Qajar Period(1892-1913)

نویسندگان [English]

  • parastoo mozafari 1
  • mohsen Rahmati 2
  • jahan savagheb 3
1 PhD student in history university of lorestan
2 department of History, Faculty of Literature, Lorestan University
3 Professor, Department of History, Lorestan University
چکیده [English]

Formation of French schools in Sanandaj in the late Qajar Period(1892-1913)
During the Qajar period, French religious and non-religious institutions gradually entered the Iranian cultural arena, focusing on the education of minorities and the establishment of cultural facilities in the Christian and Jewish regions of Iran. In this process, the city of Sanandaj, the administrative-political center of Ardalan Kurdistan, was considered and foreign schools were formed there from the end of the Naser AL-Din Shah's Period.
By descriptive-analytical method, this historical article examined why and how the French schools had been formed in Sanandaj during the Qajar period. This article shows that Sanandaj was considered by French cultural institutions during the Qajar period due to the presence of minorities, and through this attention, Lazarist schools, the Alliance française and the Alliance Israélite Universelle were formed there. This brought the educational system of Sanandaj religious minorities to a new stage, and among the various social strata of that city, different reactions ranged from luck to disgust and pessimism to these schools.
Keywords: Qajar, Kurdistan, Sanandaj, Lazarist schools, Alliance française, Alliance Israélite Universelle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qajar
  • Kurdistan
  • Sanandaj
  • Lazarist schools
  • Alliance française
  • Alliance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1400
  • تاریخ دریافت: 25 دی 1399
  • تاریخ بازنگری: 08 اردیبهشت 1400
  • تاریخ پذیرش: 22 تیر 1400