Associate Professor, Department of History, Farhangian University, Tehran, Iran
10.22034/jiiph.2025.66585.2566
Abstract
The Foroughi family held a distinguished and enduring position in the fields of culture, knowledge, and politics in 19th and 20th century Iran. Foroughi played a significant role in laying the groundwork for the Constitutional Revolution through the publication of the newspaper Tarbiyat over the course of a decade. In this newspaper, the names and works of prominent French thinkers, intellectuals, and writers were introduced to Iranians for the first time. Foroughi's sons, Mohammad-Ali and Abolhassan, also made significant contributions to the promotion of knowledge and culture. Mohammad-Ali created lasting works, including his “History of Philosophy in Europe,” which, along with some of his other writings, was influenced by the ideas of French philosophers. Abolhassan played a key role in shaping modern education in Iran through the establishment of the Darolmoallemin-e Markazi (Central Teacher Training College) in 1918, where French teachers taught alongside Iranian educators. Mohammad-Ali Foroughi's children, particularly Mohsen Foroughi, also contributed significantly to disseminating and promoting French culture in Iran. Reflecting on Iran's backwardness in relation to modern civilization, the Foroughis sought ways to advance and modernize the country. They worked diligently to influence the spread of new culture and civilization in Iran, as they regarded France as the cradle of modern science and culture, and were deeply attached to it. Through various means, they sought to expand and promote French culture in Iran. This essay aims to explore the issue of Iran's backwardness from the perspective of the Foroughi family and examines their contributions to the development of a new culture and civilization in Iran through a descriptive-analytical approach.
افشار، ایرج (1354). سخنانی دربارۀ فروغی: خطابههای ایرادشده در کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در آذر 1350)، تهران: کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران.
افشار، ایرج و همایونپور، هرمز (1389). سیاستنامۀ ذکاءالملک (مقالهها، نامهها، و سخنرانیهای سیاسی)، تهران: کتاب روشن.
آدمیت، فریدون (2535). ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران، تهران: پیام.
آذری شهررضایی، رضا (1382). نگاهی به روابط فرهنگی ایران و فرانسه، تهران: وزارت امور خارجه.
بامداد، مهدی (1357). شرححال رجال ایران، تهران: زوار.
بانی مسعود، امیر (1391). معماری معاصر ایران، تهران: هنر معماری قرن.
بیانی، خانبابا (1354). فهرست بخشی از اسناد و عهدنامهها و سفرنامهها و رسالههای دورۀ قاجاریه، نشریۀ شمارۀ 2 مرکز بررسی و تنظیم اسناد وزارت خارجه، تهران: وزارت خارجه.
عاقلی، باقر (1380). شرححال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، تهران: گفتار/علم.
فروغی، ابوالحسن (1396). عدالت و آزادی (مجموعه مقالات میرزا ابوالحسن فروغی)، به کوشش عباس قدیمی قیداری و علیاصغر چاهیان بروجنی، تهران: علم.
فروغی، محمدحسین (1321ق.). دستور حکومت (ترجمه عهدنامۀ مالک اشتر)، چاپ سنگی.
فروغی، محمدعلی (1396). خاطرات محمدعلی فروغی به همراه یادداشتهای روزانه از سالهای 1293 تا 1320، به کوشش محمد افشینوفایی و پژمان فیروزبخش، به خواستاری ایرج افشار، تهران: سخن.
فروغی، محمدعلی (1388). یادداشتهای روزانه از محمدعلی فروغی، به کوشش ایرج افشار، تهران: مجلس.
فروغی، محمدعلی (1394). یادداشتهای روزانۀ محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس (دسامبر1918-اوت1920)، به کوشش محمد افشینوفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن.
فروغی، محمدعلی (1401). نامههای محمدعلی فروغی، به کوشش محمد افشینوفایی، مهدی فیروزیان، تهران: بنیاد موقوفات افشار.
فروغی، محمود (1387). متن کامل خاطرات محمود فروغی، به کوشش حبیب لاجوردی، تهران: صفحۀ سفید.
محبوبی اردکانی، حسین (1370). تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، تهران: دانشگاه تهران.
میرزا سراجالدین حاجی میرزا عبدالرئوف (1369). سفرنامۀ تحف اهل بخارا، مقدم: محمد اسدیان، تهران: بوعلی.
ناطق، هما (1380). کارنامۀ فرهنگی فرنگی در ایران (1921-1837)، تهران: معاصرپژوهان.
واردی، احمد (1391). زندگی و زمانۀ محمدعلی فروغی، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، تهران: نامک.
ب) مقالهها
اکبری، محمدعلی و حرآبادی فراهانی، عاطفه (1394). «وضعیت آموزش زبان اقلیتهای دینی در مدارس آنها در عصر پهلوی دوم (1357-1320ش)»،تاریخنامۀ ایران بعد از اسلام، 6(11)، 19-1.
افشار، ایرج (1387). «یادداشتهای خصوصی محمدعلی فروغی از روزگار بیست و ششسالگی»،پیام بهارستان، 2 (1و2)، 39-26.
قدیمی قیداری، عباس و شوهانی، اصغر (1401). «تربیت مورخ یا تربیتمعلم: اعزام دانشجویان رشتۀ تاریخ و جغرافیا به اروپا (1307-1312خ)؛ انگیزهها، سازوکارها و نتایج»، تاریخ ایران، 15 (2)، 111-83.
مظفری، پرستو و رحمتی، محسن و ثواقب، جهانبخش (1400). «شکلگیری مدارس در سنندج در اواخر عهد قاجار (1310-1331ق)؛ کارکردها و واکنشها»،تاریخنامۀ ایران بعد از اسلام، 12(29)، 153-184.
نجمآبادی، محمود (1372)، «میرزا ابوالحسن خان فروغی»، آینده، 19، (3-1)، 68-58.
Salehi, N. (2025). The Role of the Foroughi Family in Disseminating and Promoting French Culture in Contemporary Iran. Journal of Iranian Islamic Period History, 16(44), 29-54. doi: 10.22034/jiiph.2025.66585.2566
MLA
Salehi, N. . "The Role of the Foroughi Family in Disseminating and Promoting French Culture in Contemporary Iran", Journal of Iranian Islamic Period History, 16, 44, 2025, 29-54. doi: 10.22034/jiiph.2025.66585.2566
HARVARD
Salehi, N. (2025). 'The Role of the Foroughi Family in Disseminating and Promoting French Culture in Contemporary Iran', Journal of Iranian Islamic Period History, 16(44), pp. 29-54. doi: 10.22034/jiiph.2025.66585.2566
CHICAGO
N. Salehi, "The Role of the Foroughi Family in Disseminating and Promoting French Culture in Contemporary Iran," Journal of Iranian Islamic Period History, 16 44 (2025): 29-54, doi: 10.22034/jiiph.2025.66585.2566
VANCOUVER
Salehi, N. The Role of the Foroughi Family in Disseminating and Promoting French Culture in Contemporary Iran. Journal of Iranian Islamic Period History, 2025; 16(44): 29-54. doi: 10.22034/jiiph.2025.66585.2566