Assistant Professor, Iranology Foundation, Tehran, Iran
10.22034/jiiph.2024.60719.2504
Abstract
The arrival of new technologies, including photography, in Iran during the Qajar period brought about profound changes in various social and cultural fields. Photography first entered Iran during the reign of Mohammad Shah, and its expansion began during the Naseri period with the emergence of male photographers. Over time, with increasing interest from women, female photographers arrived, and women's photography shops were established. During this period, Iranian society underwent significant cultural and artistic transformations in line with global developments, which also led to a shift in attitudes toward the role and status of women in the social and cultural structure. This article analyzes the social and cultural contexts surrounding the presence of female photographers and women's growing interest in photography during the Naseri period until the discovery of the hijab. The main research question is: How were these socio-cultural changes established, and what were their results? The purpose of this article is to identify the factors influencing women's entry into social activities, with a particular focus on women photographers and the photography of women. The study adopts a descriptive-analytical approach, relying on historical sources and authentic research and documents from the Qajar period, as well as the world standard view of Matila et al. to segment the audience for these new phenomena. The research findings show that with the introduction of the photographic camera, noble women were the first to become interested in photography. Over time, by the end of the Qajar period, opportunities for participation in photography were gradually extended to women from other social groups.
ابراهیمی، فرهاد (1384). مردمنگری و واقعگرایی در آثار استاد علیاکبر صنعتی، هنرهایتجسمی، (23)، 56-61.
احمدی، بهرام (1392). مروری بر هنر عکاسی دوران قاجار و تاثیر آن بر نقاشی، چیدمان، 2 (2)، 62-68.
اقبال آشتیانی، عباس (بیتا). مجلهیادگار، (6 و 7)، تهران: کتابفروشی خیام.
بنیامین، والتر (1377). اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی، ترجمة امید نیکفرجام، هنر ومعماری، 8 (31)، 210-225.
پورمند، حسنعلی، و ابراهیمی، سارا (1399). ضرورتهای اجتماعی پیشرفت فناوری در ایران در سایه تقلید شاهان قاجار از مغرب زمین(مظفرالدین شاه)، تحقیقات تاریخ اجتماعی، 10 (1)،93-120.
حسامی، مهدی؛ موسوی، ویائه و صدقی الهرد، سولماز(1391). زنان در عکسهای قجری، جستارهایی در جامعه شناسی تاریخی، 1 (2)، 3-16.
حسامی، مهدی (1395). عکاسی و زنان عکاس در دورة قاجار، الکترونیکی مرکز اسنادآستان قدس رضوی، 8 (30-31)، 1-16.
رضایی مکی، فاطمه و وکیلی، هادی (1393). گونهشناسی و کارکرد مؤسسات آموزشی دخترانه مشهد، تاریخنامه ایران پس از اسلام، 4 (7)، 101-124.
زینالصالحین، حسن و فاضلی، نعمتالله (۱۳۹۴). سیاست و بازنمایی (بررسی نقش ایدئولوژیک دوربین عکاسی و عکس در دوره پهلوی)، هنرهای زیبا، ۲۰ (3)، 79-92.
ستاری، محمد و محمدی نامقی، خدیجه (1387). اسنادی جدید پیرامون عکسخانه اندرونی، هنرهای زیبا، (36)، 77-85.
سلماسیزاده، محمد و امیری، آمنه (1396). تاثیر نوسازی حکومت پهلوی اول بر پایگاه زنان در خانواده و اجتماع، تاریخنامة تبریز، 8 (15)، 63-92
سلماسی، کاتیا (1383). سایهای در عکاسی ایران (سایه سیمای زن در ایران)، بخارا، (35)، 219-228.
طایی، پروین (1387). بررسی نقش زنان در عکاسی دورة قاجار، هنرهای تجسمی، (12)، 164-181.
عدل، شهریار (1379). آشنایی با سینما و نخستین گامها در فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران، طاووس، (۵ و ۶)، 58-90
شیخان، نگار (1397). مقالة پیدایش عکاسی در ایران، مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، تارنمایhttps://www.cgie.org.ir. (1-3).
پایاننامهها
روح الامینی، زهره (1380). بررسی پرتره در دورة قاجار، پایاننامه کارشناسی ارشد عکاسی، تهران: دانشکده هنر دانشگاه تهران.
محمدی نامقی، خدیجه (1386). بازنمایی زنان در عکسهای اواخر قرن نوزدهم میلادی در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد عکاسی، دانشگاه هنر تهران.
روزنامهها
روزنامة اطلاع، ۴ شنبه 15 رمضان 1309 ق.، ش 301.
روزنامة ایران نو، 21 ربیع الاول 1328 ه.ق، سال اول، ش 168.
روزنامة ایران، 5 شنبه ۲۹ شعبان 1303ق.، ش601.
روزنامة علمی، ۲ شنبه 21 محرم 1294 ق.، ش4.
اسناد
سازمان اسناد و کتابخانة ملی (ساکما)، سند ش 295001223، 1284 ه.ق.
ب) منابع انگلیسی
Mattila M Karjaiuoto H Pento T (2003). Internet Banking Adoption Among Mature Customers: Early Majority or Laggards? Jornal of Services Marketing (5).
Khadijeh Mohammadi Nameghi & Carmen Pérez González (2013). From Sitters to Photographers: Women in Photography from the Qajar Era to the 1930s History of Photography, 37(1), pp 48-73.
aryanfar, H. (2024). The Effects of the Introduction of New Technologies to Iran in the Qajar Era (1848-1925). Journal of Iranian Islamic Period History, 15(41), 1-26. doi: 10.22034/jiiph.2024.60719.2504
MLA
aryanfar, H. . "The Effects of the Introduction of New Technologies to Iran in the Qajar Era (1848-1925)", Journal of Iranian Islamic Period History, 15, 41, 2024, 1-26. doi: 10.22034/jiiph.2024.60719.2504
HARVARD
aryanfar, H. (2024). 'The Effects of the Introduction of New Technologies to Iran in the Qajar Era (1848-1925)', Journal of Iranian Islamic Period History, 15(41), pp. 1-26. doi: 10.22034/jiiph.2024.60719.2504
CHICAGO
H. aryanfar, "The Effects of the Introduction of New Technologies to Iran in the Qajar Era (1848-1925)," Journal of Iranian Islamic Period History, 15 41 (2024): 1-26, doi: 10.22034/jiiph.2024.60719.2504
VANCOUVER
aryanfar, H. The Effects of the Introduction of New Technologies to Iran in the Qajar Era (1848-1925). Journal of Iranian Islamic Period History, 2024; 15(41): 1-26. doi: 10.22034/jiiph.2024.60719.2504