Expressive-Social Analysis of Haj Syyah’s Travelogue to Farang

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, University of Tabriz

2 PhD Candidate in Persian Language and Literature, University of Tabriz

3 Assistant Professor, University of Tabriz

Abstract

A travelogue is a narrative work primarily focused on reporting what the author saw and heard during their travels. During the Qajar era, when Persian travel writing experienced a revival, writers like Haj Sayyah began to produce this genre with goals beyond mere narration of travel events. By studying the travelogue of Farang Haj Sayyah, we can understand that his purpose in recounting the developments of the Western world was not just to report, but rather to influence the perspectives and attitudes of Iranians during the Qajar period. His main objective was to promote modernist ideas and introduce the concept of modernization to traditional Iranian society. To achieve this goal, the author of the Safarnameh employed a style of simplistic writing characteristic of the Qajar era, complemented by various literary techniques designed to strengthen the text's impact on the Iranian audience. In this manner, Haj Sayyah attempted to bridge the gap between tradition and modernity in Iranian society, blending simplicity with the means of expression required for the task. His writing uses clear and straightforward language, characterized by simple vocabulary, short sentences, and a lack of complexity, while simultaneously incorporating expressive and innovative stylistic elements. From a social perspective, the author, despite expressing admiration for the progress of the West, maintains his religious and patriotic values. He avoids becoming entirely captivated by Western advancements and, at times, offers critique of the thoughts and behaviors of modern nations. This article aims to provide a detailed analysis of Haj Sayyah's expressive and intellectual approach to the manifestations of Western progress during the Qajar era.

Keywords

Main Subjects


  • کتابها

    • آرین‎پور، یحیی (1372). از صبا تا نیما، تهران: زوّار.
    • براهنی، رضا (13۶8). قصّهنویسی، تهران: البرز.
    • چرچیل، جورج پ (13۶9). فرهنگ رجال قاجار، ترجمه و تألیف غلامحسین میرزاصالح، تهران: زرین.
    • سیاح، محمدعلی محلاتی (13۶3). سفرنامه حاج سیاح به فرنگ، به کوشش علی دهباشی، تهران: ناشر.
    • سیاح، محمدعلی محلاتی (۱۳۴۶). خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف و وحشت، به کوشش حمید سیاح، تهران: امیرکبیر.
    • کرمانی، ناظم الاسلام (۱۳۷۶). تاریخ بیداری ایرانیان، به اهتمام علی‎اکبر سعیدی سیرجانی، تهران: پیکان.
    • محمدخان، مهرنور (1383). فکر آزادی در ادبیات مشروطیت ایران، اسلام آباد: مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان.
    • میلانی، عباس (138۵). تجدّد و تجدّدستیزی در ایران، تهران: اختران.

    مقالهها

    • ثروت، منصور (1383). سفرنامه حاج سیاح به فرنگ، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، 8(88-89)، 12-21.
    • زارعی، محمدابراهیم و طهماسبی‎زاده، ساره (1397). شمایل‎شناسی تصویر زن در دوره قاجار با تأکید بر سفرنامه‎ها، نگارگری‎ها و عکس‎های برجای‎مانده از این دوره، زن در فرهنگ و هنر، 10(۴)، ۵۷۷-۵۹۴.
    • سلماسی‎زاده، محمد، (139۵). الگوی ژاپنی پیشرفت در آثار تاریخی پیشامشروطۀ ایران، تاریخنامه ایران بعد از اسلام، ۶ (۱۲)، 1۶9-193.
    • شعبانی، رضا و شافعی، کیوان (1390). بررسی نظام‎های حکومتی غرب از دیدگاه سفرنامه‎نویسان ایرانی عصر قاجار، مسکویه، ۵(1۵)، ۵۳-72.
    • صفری، سهیلا (1388). آرشیو در سفرنامه‎های ایرانی دورۀ قاجار (از ابتدای قاجار تا مشروطه)، گنجینه اسناد، 19(73)، 7-۱۴.
    • عباسی، جواد (137۶). حاج سیاح محلاتی دور دنیا در هجده سال، راه دانش، تحقیقات فرهنگی- هنری، 3(۶)، 171-180.
    • فیاضی، عمادالدین و آمحمدلاری، مژگان (1388). بهداشت روانی و جسمانی زن قاجار به روایت سفرنامه‎نویسان، مسکویه، ۴(11)، 1۶1-172.
    • نقابی، عفت و اکبری، مهناز (1399). تحلیل اجتماعی-فرهنگی سفرنامه حاج سیاح بر پایه نظریه نشانه‎شناسی اجتماعی پیر گیرو، زبان و ادبیات فارسی، 28(88)، 303-323.