1
Master's degree in Post-Islamic Iranian History, University of Mazandaran
2
Associate Professor, University of Mazandaran-Babolsar
10.22034/jiiph.2024.59416.2483
Abstract
Throughout the history of Iran and Islam, there has consistently been a presence of deceitful claimants and innovative religious thoughts. A significant number of false claimants, including those associated with prophethood, Imamate, and Mahdism, emerged during medieval Iranian history, particularly from the 5th to 9th centuries AH, necessitating careful examination by specialists. In this context, the research seeks to answer the fundamental question regarding the causes and contexts for the emergence of religious claimants in medieval Iranian history from the 5th to 9th centuries AH. Utilizing a descriptive-analytical approach, the study indicates that various factors played a role in the formation, reinforcement, and continuity of such occurrences. The historical background, contemporary political-religious insights, religious beliefs, the influence of various sects' ideologies, public discontent arising from the gap between the government and the people, and the implementation of oppressive policies towards the majority of society by the governments during this period of Iran's history-all contributed to the emergence of false religious claimants. Additionally, the lack or weakening of legitimacy of these unaccepted governments and the pursuit of material and spiritual interests by individuals or supporting entities played a significant role in this phenomenon. The research argues that the emergence of deceitful religious claimants served to secure material and spiritual interests for individuals or supporting factions. The study presents a comprehensive approach, model, and framework for understanding such transformations in the history of Iran and Islam.
فیرحی، داود (1388). نظام سیاسی و دولت در اسلام، تهران: سمت.
قادری، حاتم (1383). اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران، تهران: سمت.
قاشانی، ابوالقاسم (1384). تاریخ اولجایتو، به اهتمام مهین حاجیان پور، تهران: بنگاه نشر.
کریستنسن، آرتور (13۶8). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: دنیای کتاب.
کسروی، احمد (1378).مشعشعیان، تهران: فردوس.
کیا، مصدق (1330). واژهنامه گرگانی، تهران: دانشگاه تهران.
گرینستون، جولیوس (1277).انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمه حسین توفیقی، تهران: دانشگاه ادیان و مذاهب.
گولپینارلی، عبدالباقی (1374). فهرست متون حروفیه، ترجمه توفیق ه. سبحانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مبلغی آبادانی، عبداله (1385).تاریخ ادیان و مذاهب جهان، تهران: دانشگاه تهران.
محمدی ملایری، محمد (1375).تاریخ فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، تهران: توس.
مرعشی، العلامه موسوعه (1432).الرسائل و المقالات، قم: کتابخانه مرعشی.
مستوفی، حمدالله بن ابیبکر (1336).تاریخ گزیده، تهران: طهوری.
مقدسی، مطهر بن طاهر (1374).البدء و التاریخ، ترجمه محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگه.
منز، بئاتریس فوربز (1389).برآمدن و فرمانروایی تیمور، ترجمه منصور صفت گل، تهران: رسا.
منتظری، سعیدرضا (1389). زندیق و زنادیق، قم: ادیان و مذاهب.
مهرآبادی، میترا (1374). تاریخ سلسله زیاری، تهران: دنیای کتاب.
میرخواند، محمد بن خاوند شاه (1380).تاریخ روضهالصفا، تصحیح جمشید کیانفر، تهران: اساطیر.
نرشخی، ابوبکر محمد بن جعفر (1363). تاریخ بخارا، تهران: توس.
وصافالحضرة شیرازی، فضلالله (1346).تاریخ وصاف، ترجمه عبدالمحمد آیتی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
هوار، کلمنت (1909). مجموعه رسائل حروفیه، لیدن: بریل.
مقالات
امورتی، ب. س. (1379). مذهب در دوره تیموریان. تاریخ ایران دوره تیموریان، پژوهش دانشگاه کمبریج، ترجمه یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر، 297-315.
ایزدی، حسین (1392). منجیگرایی در عصر حاکمیت مغولها در ایران. تاریخ اسلام، 14(2)، 65-88.
دلیر، نیره (1393). فرهنگ سیاسی و مبانی نظری پادشاهی و سلطنت؛ بررسی تطبیقی فره ایزدی و ظلاللهی. تاریخ فرهنگی، 5(20)، 39-60.
دینپرست، ولی؛ صدقی، ناصر؛ کریمی، علیرضا و قانعی زوارق، علی (1398). مفهوم انسان کامل و امکان حکمرانی آن در اندیشه سیاسی عرفای ایرانی سده نهم هجری. تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، 10(21)، 61-86.
شعبانی، امامعلی، و عباسی رمی، زینب (1401)، مدعیان دروغین و شگردهای تبلیغی آنها در سدههای میانه تاریخی ایران، جستارهای تاریخی، 13(2)، 63-88.
فراگنر، برت (1379). اوضاع اجتماعی و اقتصادی داخلی، تاریخ ایران دوره تیموریان، پژوهش دانشگاه کمبریج، ترجمه یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر، 209-281.
کریمی، علیرضا و جعفرزاده، کبری (1399). بررسی پدیده روبهرشد انتظار و منجیگرایی (مهدویت) در عصر ایلخانان.تاریخنامه ایران بعد از اسلام، 11(25)، 123-147.
محمدی ارانی، مریم (1386). منجیگرایی در ادیان. طلوع، 6(22)، 35-52.
پایاننامهها
لونی، محسن (1394).مبانی مشروعیت دولت تیموریان. پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی امامعلی شعبانی، اراک: دانشگاه اراک.
abbasirami, Z., & Shabani, E. (2024). The Causes and Contexts of the Emergence of Religious Claimants in Medieval Iranian History (with an Emphasis on the 5th to 9th Centuries AH). Journal of Iranian Islamic Period History, 15(39), 107-130. doi: 10.22034/jiiph.2024.59416.2483
MLA
zeinab abbasirami; Emamali Shabani. "The Causes and Contexts of the Emergence of Religious Claimants in Medieval Iranian History (with an Emphasis on the 5th to 9th Centuries AH)". Journal of Iranian Islamic Period History, 15, 39, 2024, 107-130. doi: 10.22034/jiiph.2024.59416.2483
HARVARD
abbasirami, Z., Shabani, E. (2024). 'The Causes and Contexts of the Emergence of Religious Claimants in Medieval Iranian History (with an Emphasis on the 5th to 9th Centuries AH)', Journal of Iranian Islamic Period History, 15(39), pp. 107-130. doi: 10.22034/jiiph.2024.59416.2483
VANCOUVER
abbasirami, Z., Shabani, E. The Causes and Contexts of the Emergence of Religious Claimants in Medieval Iranian History (with an Emphasis on the 5th to 9th Centuries AH). Journal of Iranian Islamic Period History, 2024; 15(39): 107-130. doi: 10.22034/jiiph.2024.59416.2483