The Industrial Revolution in Europe, which was accompanied by a change in human attitudes towards various material and cultural affairs, had a tremendous effect on increasing machine production in Europe and reducing or declining the production of other countries' industries. In the serious challenge between machine production and job-shop product in Iran, many branches of job-shop product in the Qajar era gradually evolved, as the carpet weaving industry was influenced by modernity and the intellectual and cultural atmosphere affected by the Industrial Revolution and became doubly important. The attitude of Western society and the general attention of the European classes, especially the growing middle class, to Iranian carpets had an impact on the design, color and even dimensions of Iranian carpets. During this period, variables such as the change in the attitude of the middle class of European society affected by industrial developments, the introduction of Iranian carpets in international exhibitions and the investment of multinational companies in the carpet industry, provided the basis for increasing domestic carpet production and exports. Art-industry became popular among the general classes of Europe and in the development of its international trade. The purpose of this article is to investigate the challenge of carpet job-shop product in the Qajar period with the developments affected by the Industrial Revolution and Iran's growing dependence on the global economy and to analyze the results of this challenge. The data collection of this article is in the form of libraries and documents and the data have been studied by descriptive-analytical method.
فوران، جان (۱۳۸۵)، مقاومت شکننده (تاریخ تحولات اجتماعی ایران از سال ۱۵۰۰میلادی مطابق ۸۷۹ش. تا انقلاب)، ترجمه احمد تدین، تهران: انتشارات موسسه خدماتی فرهنگی رسا.
کرزن، جرج (۱۳۷۳)، ایران و قضیه ایران، ترجمه وحید مازندرانی، ۲ج، تهران: انتشارات کتاب.
کسروی، سید احمد (۱۳۲۳)، زندگانی من، تهران: چاپاک.
کوریک، جیمز. آ. (۱۳۸۴)، انقلاب صنعتی، ترجمة مهدی حقیقت خواه، تهران: ققنوس.
لندور، آرنولد ساویج (۱۳۹۲)، اوضاع سیاسی اجتماعی فرهنگی افتصادی و بازرگانی ایران در آستانه مشروطیت، ترجمة علی اکبر عبدالرشیدی، تهران: اطلاعات.
مارکس، کارل ( 1387)، سرمایه، ترجمه جمشید هادیان،3ج، بی جا، بی نا.
ماندل، ارنست (۱۳۵۹)، علم اقتصاد، ترجمه هوشنگ وزیری، تهران: خوارزمی.
ورزی، منصور (1350)، هنر و صنعت قالی در ایران، تهران، رز.
یارشاطر، احسان (۱۳۸۴)، تاریخ و هنر فرشبافی در ایران، گروه نویسندگان، ترجمه ر. لعلی خمسه، تهران: انتشارات نیلوفر.
مقالهها
آزاد ارمکی، تقی، «مقدمهای بر نظریة وابستگی در جامعه شناسی توسعه»، فصلنامه دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، شماره ۵-۷، 1371.
اتحادیه، منصوره «اتحادیه و رسول پروان، تحولات تجارت فرش دستبافت ایران در دوره قاجاریه»، مطالعات تاریخ فرهنگی، شماره 5، 1389.
جبریایی، مهدی و دیگران، «بررسی و تحلیل تجارت داخلی و خارجی سلطان آیاد عراق»، فصلنامه پژوهش های تاریخی، شماره 2، 1397.
خواجه احمد عطاری، علیرضا و دیگران، «تأثیر جایگاه غرب بر قالی های دوره قاجار»، فصلنامه گلجام، شماره 31، 1396.
رسولی، آذر و دیگران، «سیاستهای فرهنگی هنری و تجاری قالی ایرانی دوران قاجاریه»، نشریه مطالعات هنر اسلامی، شماره 33، 1398.
شایستهفر، مهناز و طیبه صباغپور، «بررسی قالیهای تصویری دوره قاجار»، فصلنامه مرکز پژوهشی هنر معماری و شهرسازی نظر، شماره ۱۸، 1380.
طاحونی، پوران و مصطفی ملایی، «بررسی عوامل و چگونگی احیا و رونق صنعت فرش در دوره قاجار»، فصلنامه علمی تاریخ اسلام و ایران، دانشگاه الزهرا، شماره 43، 1398.
کریمیان، حسن و عبدالکریم عطارزاده، «نقش انقلاب صنعتی در تحولات صنایع دستی ایران»، مطالعات تاریخ اسلام، شماره ۱۱، 1390.
کشاورز، حسام (1390)، «بررسی مولفه های مدیریتی تولید فرش با سرمایه خارجی در دوره قاجار، همایش ملی هنر فرهنگ»، تاریخ و تولید فرش دستبافت ایران و جهان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد.
لعبت فرد، احمد و جهانبخش ثواقب، «عوامل مؤثر بر رشد صادرات فرش و پیامدهای اقتصادی آن در ایران قرن نوزدهم میلادی»، تاریخ ایران، شماره 20، .1395
موسوی حجازی، بهار و محمد رضا پور جعفر، «تأثیرپذیری نهضت هنر و پیشه انگلستان از هنر اسلامی ایران»، مجله هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، شماره ۱۲، 1381.
یزدانپناه، مجتبی و مهدی غرباوی، «بررسی سیر پیدایش تجارتخانههای امریکایی در تجارت فرش کرمان»، فصلنامه پژوهشگران فرهنگ، شماره ۳۲، ۱۳۹۲.
روزنامه
روزنامه کاوه (۱۳۳۹)، سال دوم، ش۲.
منابع انگلیسی
Kaith. Human Relations in Business USA, New york, McGraw Hill. 2004
Gilbar, Gad. G ”The Persian Economic in the Mid-19Th” Die Welt des Islams.Vol. 19. Issue 4/1(1979).
اسناد
مرکز اسناد وزارت امور خارجه، سند شماره ۳۲/۵/۵۹/۱۳۳۹ق.
مرکز اسناد وزارت امور خارجه، سند شماره 5/2/44/1332ق.
مرکز اسناد وزارت امور خارجه، سند شماره 2 و3/7/24/1319ق.
سازمان اسناد ملی ایران، سند شمارة ۱۵۵۳۷/۲۴۰.
سازمان اسناد ملی ایران، سند شماره 3368/۲۴۰.
سازمان اسناد ملی ایران، سند شماره 47482/240 برگ 158.
aryanfar, H. R., Sadeghi, M. A., & Aghajari, H. (2023). The Challenge of Carpet Job-Shop Product in the Qajar Period with Developments Affected by the Industrial Revolution. Journal of Iranian Islamic Period History, 14(34), 1-24. doi: 10.22034/jiiph.2023.44854.2178
MLA
hamid reza aryanfar; Maghsoud Ali Sadeghi; Hashem Aghajari. "The Challenge of Carpet Job-Shop Product in the Qajar Period with Developments Affected by the Industrial Revolution". Journal of Iranian Islamic Period History, 14, 34, 2023, 1-24. doi: 10.22034/jiiph.2023.44854.2178
HARVARD
aryanfar, H. R., Sadeghi, M. A., Aghajari, H. (2023). 'The Challenge of Carpet Job-Shop Product in the Qajar Period with Developments Affected by the Industrial Revolution', Journal of Iranian Islamic Period History, 14(34), pp. 1-24. doi: 10.22034/jiiph.2023.44854.2178
VANCOUVER
aryanfar, H. R., Sadeghi, M. A., Aghajari, H. The Challenge of Carpet Job-Shop Product in the Qajar Period with Developments Affected by the Industrial Revolution. Journal of Iranian Islamic Period History, 2023; 14(34): 1-24. doi: 10.22034/jiiph.2023.44854.2178