In Iran during the Timurid era, the fundamental-civilizational difference between the sedentary society of Iran and the nomadic communities of Tatar shepherds made the possibility of combining and merging the traditions of these two groups to be ruled out, and because of this, the non-urban traditions of the steppe and the urban traditions settled inevitably together and co-existed. This confrontation has been studied from different perspectives; however, the present article aims at going through the aforementioned confrontation from a new perspective by focusing on policy-implementation means. Thus, the present article, using a descriptive-explanatory method, attempts to introduce and typify the means of implementing political power in Herat during the reign of Sultan Ḥosayn Bāyqarā among three groups of people of the sword, people of the pen and the Sultan himself. The conclusion of this article indicates that in the court of Sultan Ḥosayn Bāyqarā, we are faced with two main types of political means: urban and steppe. The people of the sword relied on "blood relations and tribe", "Qazāqhood", and the tradition of "succession"; the people of the pen also relied on "setting up parties", "bestowing/withholding offices", "distributing money", and finally "looting and sending people to exile"; and the Sultan himself, in addition to controlling all the urban and steppe means, sought to realize his political objectives by benefiting from two additional means: "joint office-holding" and "granting/withholding special favors".
خواندمیر، غیاثالدین (2535)، دستورالوزرا، به تصحیح سعید نفیسی، تهران، اقبال.
عقیلی، سیف الدین (1364)، آثارالوزراء، به کوشش میر جلال الدین محدث ارموی، تهران، انتشارات اطلاعات.
حسین بایقرا (2536)، «سلطان حسین میرزا به امیر علیشیر در باب حج»، اسناد تاریخی ایران از تیمور تا شاه اسماعیل، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران، بنگاه نشر و ترجمه کتاب.
عبدالله، سید محمد (1346)، «وزیر معروف افغانستان»، ترجمه سرور گویا اعتمادی در امیر علی شیر نوایی «فانی»، به کوشش محمد یعقوب واحدی جوزجانی، کابل، نشر انجمن تاریخ افغانستان.
رویمر، ه؛ و (1379). «جانشنیان تیمور» در تاریخ ایران کمبریج دوره تیموریان، ترجمه یعقوب آژند، تهران، جامی.
شگفته، صغری بانو (1387)، شرح احوال و آثار فارسی امیر علیشیر نوایی، تهران، الهدی.
صفا، ذبیحالله (1378)، تاریخ ادبیات در ایران، ج4، تهران، فردوس.
نوایی، علیشیر (1323)، مجالسالنفائس، به کوشش و اهتمام: علی اصغر حکمت، تهران، چاپخانه بانک ملی.
_______ (1381)، خمسهالمتحرین، ترجمه: محمد نخجوانی، به کوشش: مهدی فراهانی منفرد، تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
واصفی، زینالدین محمود (1349)، بدایعالوقایع، تصحیح: الکساندر بلدروف، ج1، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
واحدی جوزجانی، محمد یعقوب (1346)، «مؤلفات امیر علیشیر نوایی»، محمد یعقوب واحدی جوزجانی، امیر علی شیر نوایی «فانی»، کابل، نشر انجمن تاریخ افغانستان، صص 72-90.
واعظ هروی، سید عبدالله (1347)، رساله در مزارات هرات، تعلیقات، فکری سلجوقی، کابل، وزارت معارف افغانستان.
یارشاطر، احسان (1383)، شعر فارسی در عهد شاهرخ، تهران، دانشگاه تهران.
میر جعفری، حسن (1375)، تاریخ تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران در دوره تیموریان و ترکمانان، اصفهان، دانشگاه اصفهان و سمت.
Mazinani, S. A. (2022). Policy-Implementation Means in the court of Sultan Ḥosayn Bāyqarā. Journal of Iranian Islamic Period History, 13(33), 105-127. doi: 10.22034/jiiph.2022.52397.2343
MLA
Seyyed Ali Mazinani. "Policy-Implementation Means in the court of Sultan Ḥosayn Bāyqarā". Journal of Iranian Islamic Period History, 13, 33, 2022, 105-127. doi: 10.22034/jiiph.2022.52397.2343
HARVARD
Mazinani, S. A. (2022). 'Policy-Implementation Means in the court of Sultan Ḥosayn Bāyqarā', Journal of Iranian Islamic Period History, 13(33), pp. 105-127. doi: 10.22034/jiiph.2022.52397.2343
VANCOUVER
Mazinani, S. A. Policy-Implementation Means in the court of Sultan Ḥosayn Bāyqarā. Journal of Iranian Islamic Period History, 2022; 13(33): 105-127. doi: 10.22034/jiiph.2022.52397.2343