Political historiography is one of the general features of the Safavid historiography, which has its main reliance on the political and military events and has paid less attention to the social, economic, cultural and artistic affairs. Despite this dominant approach in the political historiography, with the effective support of the Safavids for art and the interest of some political historians in the art of calligraphy, who were among the court secretaries, scribes and calligraphers, the importance and volume of recorded materials on calligraphy was in the first place compared to other arts. Also, under the influence of the political historiography, Golestan-Honar was written as the first serious historiography in Iranian art, which shows the value and superiority of the calligraphy from the perspective of political developments and the center of the Safavid court over other arts. In this descriptive-analytical research, the historiography of the art of calligraphy is examined in the political historiography of the Safavid era. The findings indicate that the status of the great calligraphers, the history and various items of calligraphy and special attention to Nastaliq pen, the classification of calligraphers and their migrations are reflected in the political historiography of this period.
حزین لاهیجی، محمدعلی (1375)،تاریخ و سفرنامه حزین، تحقیق و تصحیح علی دوانی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
حسینی استرآبادی، حسن بن مرتضی (1366)،تاریخ سلطانی: از شیخ صفی تا شاهصفی، تهران، علمی.
حسینی تفرشی، محمدحسینبن فضلالله (1390)،منشآت تفرشی (مجموعهای از نامههای اخوانی و دیوانی دوران صفویه)، تصحیح و تعلیقات محسن بهرامنژاد، تهران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
حسینی سوانحنگار تفرشی، ابوالمفاخربن فضلالله (1388)، تاریخ شاه صفی (تاریخ تحولات ایران در سالهای 1038-1052 ق.)، تصحیح و تعلیقات محسن بهرامنژاد، تهران، میراث مکتوب.
حسینی، خورشاه بن قباد (1379)،تاریخ ایلچی نظام شاه، بهتصحیح محمدرضا نصیری و گوئیچیهانهدا، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
دبیران دبیرخانه شاه سلیمان صفوی (1388)، منشآت سلیمانی، بهکوشش رسول جعفریان، تهران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد محلس شورای اسلامی.
راوندی، محمدبنعلی(1383)، راحهالصدور و آیهالسرور در تاریخ آلسلجوق، بهسعی و تصحیح: محمد اقبال، تهران، امیرکبیر.
سودآور، ابوالعلاء (1380)، هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید محمد شمیرانی، تهران، کارنگ.
شاردن، جان (1374)،سفرنامه شاردن، ترجمه اقبال یغمایی، ج3، تهران، توس.
شاملو، ولیقلیبنداودقلی (1374)،قصصالخاقانی، جلد2، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شهیدانی، شهاب (1398)،تحولات خوشنویسی عصر صفوی با تأکید برآثار و احوال علیرضا عباسی، اصفهان، دانشگاه اصفهان با همکاری قطب مطالعات صفوی و کانون فرهنگی– هنری مساجد.
شیمل، آن ماری (1368). خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، ترجمه اسدالله آزاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
پات، فریبا، احمدرضا خضری و مهرانگیز مظاهری، «خوشنویسی در آغاز عصرصفوی: تحولات، کارکردها، حامیان و هنروران»، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، شماره 1، 1390.
nemati, M. A., shahidani, S., shahrohky, A., & savagheb, J. (2022). The Reflection of Historiography of Art in the political Historiography of the Safavids
(With an Emphasis on the Art of Calligraphy). Journal of Iranian Islamic Period History, 13(30), 141-179. doi: 10.22034/jiiph.2022.14825
MLA
mohammad ali nemati; shahab shahidani; alaaeddin shahrohky; jahanbakhsh savagheb. "The Reflection of Historiography of Art in the political Historiography of the Safavids
(With an Emphasis on the Art of Calligraphy)". Journal of Iranian Islamic Period History, 13, 30, 2022, 141-179. doi: 10.22034/jiiph.2022.14825
HARVARD
nemati, M. A., shahidani, S., shahrohky, A., savagheb, J. (2022). 'The Reflection of Historiography of Art in the political Historiography of the Safavids
(With an Emphasis on the Art of Calligraphy)', Journal of Iranian Islamic Period History, 13(30), pp. 141-179. doi: 10.22034/jiiph.2022.14825
VANCOUVER
nemati, M. A., shahidani, S., shahrohky, A., savagheb, J. The Reflection of Historiography of Art in the political Historiography of the Safavids
(With an Emphasis on the Art of Calligraphy). Journal of Iranian Islamic Period History, 2022; 13(30): 141-179. doi: 10.22034/jiiph.2022.14825