- آرزو، عبدالغفور (1388)، مقایسه انسان کامل از دیدگاه بیدل و حافظ، چاپ اول، تهران: سوره مهر.
- آشتیانی، سید جلال (1375)، شرح مقدمه قیصری، قم، تبلیغات اسلامی.
- آملی، سیدحیدر (1367)، المقدمات من کتاب نص الفصوص، به اهتمام هانری کربن و عثمان اسماعیل یحیی، تهران: طوس.
- آملی، سیدحیدر (1368)، جامع الأسرار و منبع الأنوار، با تصحیحات هانری کربن و عثمان یحیی، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی انجمن ایرانشناسی فرانسه.
- ابن ترکه (1378)، شرح گلشن راز، به کوشش کاظم دزفولیان، چاپ اول، تهران: آفرینش.
- ابن ترکه (1351)، چهارده رساله فارسی، به تصحیح موسـوی بهبهانی و دیباج، تهران: فردوسی.
- ابن عربی (1385)، فصوص الحکم، ترجمه و مقدمه و توضیح محمد علی و صمد موحد، تهران: کارنامه.
- ابن عربی (1393)، فتوحات مکیه، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مولی.
- اردستانی، جمال الدین (1235 ق)، نور علی نور، نسخه خطی شماره 1132: مجلس شورای اسلامی.
- اردستانی، پیر جمال الدین (بیتا)، مرآه الافراد، به تصحیح و تحقیق حسین انیسی پور، بیجا.
- اردستانی، پیرجمال الدین (1376)، دیوان پیر جمال اردستانی، تحقیق سید ابوطالب میرعابدینی، تهران: روزنه.
- اعوانی، غلامرضا و همکاران (1389)، انسان کامل به روایت ابن عربی، اندیشه دینی، شماره 34.
- برون، ادوارد (2537)،تاریخ ادبی ایران، ج 3، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران: سپهر.
- پارسا، خواجه محمد (1383)، فصل الخطاب، به تصحیح جلیل مسگرنژاد، تهران: نشر دانشگاهی.
- پارسا، خواجه محمد (1366)، شرح فصوص الحکم، به تصحیح جلیل مسگر نژاد، تهران: دانشگاهی.
- پارسای بخارائی، خواجه محمد بن محمد (1354)، رساله قدسیه، مقدمه و تصحیح و تعلیق از احمد طاهری عراقی، چاپ اول، تهران: طهوری.
- جامی، عبدالرحمن (1361)، مثنوی هفت اورنگ، تصحیح آقا مرتضی گیلانی، چاپ سوم، تهران: سعدی.
- جامی، عبدالرحمن (1370)، نقد النصوص فی شرح نقش النصوص، به کوشش ویلیام چیتیک. چاپ دوم، تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- جامی، عبدالرحمن(1378)، نامهها و منشات، مقدمه و تصحیح عصام الدین اورون و اسرار رحمانوف، چاپ اول، تهران: میراث مکتوب.
- جامی، عبدالرحمن (1382)، نفحات الانس، به تصحیح محمود عابدی، چاپ 4، تهران: نشر سخن.
- جیلی، عبدالکریم (1390)، انسان کامل، ج 2، تهران: آیت اشراق.
- جهانگیری، محسن (1383)، محی الدین ابن عربی،چهره برجسته عرفان اسلامی، چاپ پنجم، تهران: دانشگاه تهران.
- جوادی زاده، زهرا بیگم (1381)، پژوهشی در خرد، نشریه فردوسی، شماره 2.
- خان محمدی، محمدحسین (1392)، کمال انسان و انسان کامل در نظر شیستری، زبان و ادب فارسی، دانشگاه تبریز، شماره 227.
- خوشحال دستجردی، طاهره (1385)، حقیقت محمدیه در یوسف نامه پیر جمالی اردستانی، مطالعات عرفانی، شماره سوم.
- رزمجو، حسین (1368)، انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی و عرفانی فارسی، تهران: امیرکبیر.
- ریاض، محمد (1370)، احوال و آثار و اشعار میر سید علی همدانی با شش رساله از وی، اسلام آباد: تحقیقات فارسی ایران و پاکستان.
- درگاهی، محمود (1385)، جامی و جامعه او، مجله زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
- سهروردی، شهاب الدین (1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح هانری کربن، چاپ دوم، تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- شاه نعمتالله ولی (1369)، کلّیات اشعار، جواد نوربخش. چاپ هفتم. تهران: خانقاه نعمتاللهی.
- شاه نعمت الله ولی (1380)، دیوان اشعار، به کوشش عباس خیاط زاده و محمد حماصیان، چاپ اول، خدمات فرهنگی کرمان.
- شبستری، شیخ محمود (1371)، مجموعه آثار، به اهتمام صمد موحد، چاپ دوم، تهران: طهوری.
- طاهری عراقی، احمد (1352)، نقشی از نقشبندیان، به کوشش محسن ابوالقاسمی: تهران.
- عرب، مهین (1388)، انسان و انسان کامل از منظر عرفان اسلامی، فصلنامه عرفان، شماره 2.
- فارابی، ابونصر (1361)، آراء اهل مدینة فاضله، تصحیح جعفر سجادی، چاپ دوم، تهران: طهوری.
- فدایی مهربانی، مهدی (1388)، پیدایی اندیشه سیاسی عرفانی در ایران، تهران: نی.
- فراهانی منفرد، مهدی (1382)، پیوند سیاست و فرهنگ در عصر زوال تیموریان و ظهور صفویان، چاپ دوم، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- فرزام، حمید (1374)، تحقیق در احوال و نقد آثار و افکار شاه نعمت الله ولی، تهران: سروش.
- فرزام، حمید (1343)، اختلاف جامی با شاه ولی، شماره اول، دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان.
- فیاض انوش، ابوالحسن (1392)، تبیین علل ناهمسازی صائن الدین ترکه با تسنن خراسانی، مطالعات تاریخ فرهنگی، پژوهش نامه انجمن ایرانی تاریخ، سال پنجم، شماره 18.
- قیصری، شرف الدّین داوود (1375)، شرح فصوص الحکم ابن عربی، به کوشش آشتیانی، چاپ اول، تهران: علمی فرهنگی.
- کاشفی، محمد رضا (1384)، عرفان و تصوف، چاپ دوم، قم: معارف
- کاشفی، فخرالدین علی (2536)، رشحات عین الحیات، به کوشش علیاصغر معینیان، تهران، چاپ اول، بنیاد نیکوکاری نوریانی.
- کربن، هانری (1381)، سید حیدر آملی متاله شیعی عالم تصوف، در: معارف، نوزدهم، شماره 3.
- کمبریج (1382)، تاریخ ایران در دوره تیموریان، ترجمه آژند، تهران: جامی.
- کبیر، یحیی (1384)، انسان شناسی در مکتب فلسفی صائن الدین ابن ترکه، چاپ اول، قم: دینی.
- گولپینارلی، عبدالباقی (1374)، فهرست متون حروفیه، ترجمه توفیق سبحانی، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- لاهیجی، شمس الدین محمد (1371)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، مقدمه و تصحیح محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی،چاپ اول، تهران: زوار.
- مغربی، مولانا شمس (1362)، دیوان عارف صمدانی مولانا شمس مغربی، به اهتمام میرطاهر، به تصحیح صادق علی، توانا، چاپ اول، بیجا، انتشارات تکیه خاکسار جلالی.
- مغربی، محمدشیرین، (1358)، دیوان اشعار، به اهتمام ابوطالب میرعابدینی، چاپ اول، تهران: زوار.
- موحد، صمد (1376)، شیخ محمود شبستری، چاپ اول، تهران: طرح نو.
- نسفی، عزیزالدین (1384)، مجموعه رسائل مشهور به انسان کامل، تصحیح و مقدمه ماریژان موله و هانری کربن، چاپ هفتم، تهران: طهوری.
- نسیمی شیروانی، عمادالدین (1350)، دیوان فارسی نعیمی و نسیمی، رستم علی اف، تهران، دنیا.
- نصری، عبدالله (1371)، سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب، چاپ اول، تهران: علامه طباطبایی.
- همدانی، سیدعلی (1358)، ذخیره الملوک، به تصحیح محمود انواری، چاپ اول، تبریز: مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
- یثربی، یحیی (1368)،عرفان نظری، چاپ اول، قم: مرکز انتشارات حوزه علمیه قم.