دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Muslims and Zoroastrians integration Fields of in the Fars(Buwayhid period447 -322)زمینههای همگرایی در مناسبات مسلمانان و زرتشتیان در منطقه فارس (دوره آل بویه 447-322 ق)1287014FAفاطمهاروجیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریزمحمدرضاییستادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0001-9377-7350Journal Article20151004The gradual spread of Islam in the third century onward the Muslims formed majority population. Based on various sources, have lived peacefully and integration in Fars the Zoroastrian many Muslim residents of without a special distinguish. The peaceful relationship between along with integration between the two parties formed due, fields, and elements of some of factors. The Buyids politics of tolerance and maintaining the rights to along with the Zoroastrian and countered with Extremist groups. The last few opportunities for presence Zoroastrians in social arena providing. The governmentapproach to was reinforced respect the rights of religious orders well as dhimmis and the similarities in practices and ideas. But of Islam did not change much of Iranian culture and inherited and sustaining both groups had a common culture. They are a community, and this was due to the integration both sides. In this query we try to factors affecting the integration of the two groups in The Buyids era on library studies and a descriptive method an analysis and historical Clarifying the our approaches.یکی از تحولات مهم پس از فتوحات اعراب، گسترش تدریجی اسلام و در نتیجه تبدیل مسلمانان به جمعیت غالب در سراسر فلات ایران بود. با این وجود به گواهی منابع مختلف در برخی مناطق مانند فارس عدهی زیادی از زرتشتیان بدون تمایز خاص با مسلمانان، زندگی نسبتاً آرام و مسالمتآمیز همراه با همگرایی را سپری میکردند. در شکلگیری این وضعیت زمینهها، علل و مؤلفههای چندی اثرگذار بودهاند. سیاست همراه با تساهل و تسامح و اهتمام به حمایت و حفظ حقوق غیرمسلمانان و نیز مقابله با گروهها و افراد تندرو از سوی آل بویه بهویژه در دوره قدرت، امکان زیادی جهت آخرین حضور پررنگ زرتشتیان در عرصه اجتماعی فراهم آورد. این رویکرد حکومت با دستورات دینی مبنی بر لزوم رعایت حقوق اهل ذمه و نیز وجود پارهای تشابهات در اعمال و اندیشهها و نیز فرهنگ و آدابورسوم ریشهدار ایرانی که دچار تغییر چندانی نشده بودند، باوجود پارهای مخالفتها، تقویت گردید. هردو گروه مسلمان و زرتشتی میراث دار فرهنگ مشترکی بودند که بهصورت طبیعی ایشان را جامعهای واحد نشان داده سبب ایجاد رابطه عمدتاً مسالمتآمیز و همگرایانه گردید که در عرصه اجتماعی تاًثیر گذار بوده است. مهمترین دستاورد پژوهش حاضر را میتوان معرفی علل و مؤلفههایی که به ایجاد جامعهای به دور از تنشهای مخرب انجامید دانست. در این جستار سعی داریم عوامل مؤثر در شکلگیری روابطی مبتنی بر همگرایی بین دو گروه در عصر آل بویه در ایالت فارس را با روش توصیفی تحلیلی با رویکردی تاریخی و تکیه بر مطالعات کتابخانهای تبیین نماییم.
دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Role of religious processes in the presentation of Women's social demands in Constitution Periodنقش پردازش های دینی در طرح مطالبات اجتماعی زنانِ عصر مشروطه29557015FAعلیباغدار دلگشادانشگاه فردوسی مشهدعباسسرافرازیدانشیار، دانشگاه فردوسی مشهدهمازنجانی زادهدانشیار، دانشگاه فردوسی مشهدهادیوکیلیدانشیار، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160717هدف این پژوهش، بررسی نقش پردازشهای دینی در طرح مسألۀ مطالبات اجتماعی زنان ایرانی در دورۀ تاریخیِ مشروطه است. در این نگارش به بررسی مطالبۀ حق تحصیل برای زنان و نقش پردازشهای دینی در طرح و به نتیجه رسیدن برخی از آن مطالبات پرداخته شده است. منبع شاخص در این پژوهش، مطبوعات دورۀ مشروطه است؛ دلیل اهمیت و توجه به مطبوعات در این دورۀ، اهمیت آنها در قالب مهمترین منبع اطلاع رسانی بودن در دورۀ مشروطه میباشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر اسنادی و با استفاده از دو فن تحلیل محتوا و بافت موقعیت کلمات میباشد. این پژوهش به ثمر رسیدن اصلیترین مطالبۀ اجتماعی زنان در دورۀ مشروطه و نقش استفاده از روایات و پردازشهای دینی، به عنوان حلقۀ واسط میان طرح مطالبات اجتماعی و تحقق مسألۀ حق تحصیل برای زنان در دورۀ مشروطه را نشان میدهد.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Constructing Iranian National Identity Based on Raceتحلیل برسازی هویت ملی ایرانی بر مبنای نژاد57907016FAرضابیگدلواستادیار تاریخ پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعیJournal Article20160719As a significance process, identity is not a constant but a fluid and changing issue. The basic components of identity are being changed by passing time and under some events and thoughts. As an identity-building component, the Aria race has been added to other identity components for Iranians in two recent centuries, particularly during the World War I and the years after that. This article has examined the backgrounds and quality of constructing Iranian identity on the basis of race component by using analytical-documentary method. The findings indicate that the propounding of race component as an identity-building one or Iranians is one of achievements of Orientalism. The World War I has affected this process due to the socio-political conditions of Iran and its relation with the Germans.هویت بهعنوان یک عامل معنا ساز، نه یک امر ثابت که سیّال و متغیر است. مولّفههای اساسی هویت در طی زمان و تحت تأثیر برخی حوادث و اندیشهها دچار تغییر و دگرگونی میشوند. مؤلفه نژاد و تبار مشترک بهعنوان یک مولّفه هویتبخش برای ایرانیان در سده اخیر بهویژه در دوران جنگ جهانی اول و سالهای پسازآن، به مولّفههای هویتبخش اضافه گردیده است. این مقاله زمینهها و چگونگی برسازی هویت ایرانی بر اساس مولّفه نژاد را با استفاده از روش تاریخی-تحلیلی و با بهرهگیری از نظریه برساختگرایی مورد بررسی قرار داده است. یافتههای پژوهش بر آن است که طرح مولّفه نژاد بهعنوان یک عامل هویتساز برای ایرانیان، تحت تأثیر اندیشههای نژادی اروپا، از دستاوردهای شرقشناسی بوده است. دوران جنگ جهانی اول به خاطر شرایط سیاسی و اجتماعی خاص ایران و ارتباط با آلمانیها در این فرایند بسیار تأثیرگذار بوده است. با به قدرت رسیدن رضاشاه، ناسیونالیسم مبتنی بر نژاد تبدیل به ایدئولوژی دولت پهلوی گردید.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Organization of commercial economy of Iran in the reign of Pahlavi I from 1303 to 1309سازماندهی اقتصاد تجاری ایران در عصر پهلوی اول 1303 تا 1309 ش911227017FAسید حسنشجاعی دیوکلائیعضو هیأت علمی دانشگاه مازندران0000-0002-8714-0692Journal Article20170224The policy of centralization of the income from different resources became necessary for the government of Pahlavi I. According to this necessity earning income from the commercial part of the economy attracted attention. It wasn`t possible to have an income at first due tothe heritage the governmentinherited from the reign of Ghajar. Under these conditions organization of commercial economy of Iran to earn more income was necessary.
Therefore this article investigates this question by a historical way. What action did Pahlavi government take from 1303 to 1309? The findings of this article shows that ratification of trade law and commercial and industrial logos, establishment of chambers of commerce, organization of customs system, establishment of national economy ministry, ratification of the supervision over trade of foreign goods and the law of determination of currency and the criterion for it were a series of activities done by the government for the organization of commercial economy. These activities suffered from failure because of the Great Depression of 1929. Under these conditions the government substituted monopoly of commercial economy for the policy of organization of commercial economy.سیاست تمرکزگرائی کسب درآمد از منابع مختلف را به الزامی برای حکومت پهلوی اول تبدیل کرد. برپایه این الزام کسب درآمد از بخش تجاری اقتصاد ایران مورد توجه قرار گرفت. کسب درآمد از بخش تجاری در ابتدا با توجه به میراثی که اقتصاد تجاری ایران از دوران قاجار از آن برخوردار گردید امکانپذیر نبود. در چنین شرایطی سازماندهی اقتصاد تجاری ایران به منظور کسب درآمد بیشتر ضروری بود.
بر این اساس این مقاله با استفاده از روش تحقیق تاریخی به بررسی این پرسش میپردازد. حکومت پهلوی چه اقدامهائی برای سازماندهی اقتصاد تجاری ایران در سالهای 1303 تا 1309ش انجام داد؟ یافتهای تحقیق نشان میدهد که تصویب قانون علایم صنعتی و تجاری و قانون تجارت، تأسیس اتاقهای تجارت، سازماندهی نظام گمرکی، تصویب قانون نظارت بر خرید و فروش اسعار خارجی، قانون تعیین واحد و مقیاس پول قانونی و تأسیس وزارت اقتصاد ملی اقدامهائی بود که حکومت برای سازماندهی اقتصاد تجاری انجام داد. این اقدامها بواسطه پیامدهای بحران اقتصادی 1929م ناکارآمد ماند. در چنین شرایطی حکومت از اسفند 1309ش انحصار اقتصاد تجاری را جایگزین سیاست سازماندهی اقتصاد تجاری کرد.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321A historical approach to the status of medicine in Iran during the Seljuk eraجریانهای تاریخی دانش طب در ایران عصر سلجوقی1231497018FAناصرصدقیهیات علمی/دانشگاه تبریز0000-0002-2004-6159ناهیدباقری توفیقیدانشجوی دکتریJournal Article20170617The current research seeks to answer the question that which path did medicine progress in and how was its status as one of the important branches of the science collection called wisdom and philosophy regarding the tradition and history of this science in Iran and the political and cultural changes of the Seljuk era? The outcomes of this research show that medicine as one of the basic scientific and intellectual traditions in the history of Iran was historically regarded in a contradictory three-dimensional situation due to its specific characteristics and continued to exist. On the one side, due to the spread of religious sensitivities and fanaticism among the religious elites and the commonalty in line with them, medicine suffered from serious limitations in terms of scientific basics and the availability of inclusive educational institutions. But from the other side, medicine because of its connection with the preservation of human health and the treatment of diseases was strongly needed by the governors and the people of power and the political-religious elites. For this reason, this knowledge was restored and developed during the Seljuk period within the framework of the needs of the people of power and social contexts in the form of the two medical schools of Iraq and Khorasan. In the third aspect, the translation and compilation of medical records in Persian was the change that was created in this period in the situation of medicine and became the basis for the future of this knowledge in the history of Iran. The process that happened for the first time and was revealed in Khorasan and Iraq as the most important geographically-cultural areas of Iran during the Seljuk era.پژوهش حاضر در پی پاسخ دادن به این پرسش است که دانش طب بهعنوان یکی از شاخههای مهم مجموعه علوم موسوم به حکمت و فلسفه، در ارتباط با سنت و سابقه این علم در ایران و تغییرات سیاسی و فرهنگی عصرسلجوقی، در چه وضعیتی قرار گرفته و درچه مسیری جریان یافت؟ یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که دانش طب به لحاظ تاریخی بهعنوان یکی از سنتهای علمی و فکری ریشه دار در تاریخ ایران، به جهت ویژگیهای خاص خود، در یک وضعیت سه وجهی متناقض قرارگرفته و به موجودیت خود ادامه داد. از یکسو به جهت گسترش حساستها و تعصبات مذهبی در بین نخبگان مذهبی و عوام همسو با آنها، علم طب از حیث مبانی علمی و برخورداری از نهادهای آموزشی فراگیر دچار محدودیتهای جدی شد. اما از وجهی دیگر، دانش طب به علت ارتباط داشتن با حفظ صحت انسان و درمان بیماریها به شدت مورد نیاز حکام و اهل قدرت و نخبگان سیاسی-مذهبی بود. به طوری که به جهت چنین نیازی، این دانش طی دوره سلجوقی در چارچوب نیازهای اهل قدرت و زمینههای اجتماعی، در شکل دو مکتب طبی عراق و خراسان، موجودیت خود را بازآفرینی و استمرار بخشید. در وجه سوم، تغییری که در این دوره در موقعیت علوم طب ایجاد شد و مبنای آینده این دانش در تاریخ ایران قرار گرفت، ترجمه و تألیف رسائل پزشکی به زبان فارسی بود. روندی که برای اولین بار اتفاق میافتاد و خود را در خراسان و عراق، به عنوان مهمترین حوزههای جغرافیایی- فرهنگی ایران عصر سلجوقی نشان داد.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Challenging the Rationalist Readings of Iranian Islamic Historiographic works: Applying the Summary Interpretation to the Re-reading of al-Badʿ va al-Târikhچالش خوانش عقلگروانه از آثار تاریخنگاری ایرانی اسلامی کاربست تفسیرِ خلاصهوار در بازخوانی البدء و التاریخ1511827019FAزُهیرصیامیان گرجیدانشگاه شهید بهشتیسعیدموسوی سیانیدانشجوی دکترای تاریخ اسلام در دانشگاه شیرازJournal Article20170728<em>Al-Badʿ va al-Târikh</em> have been written in the formation period of Islamic Civilization by Maqdasi and reflects the discursive struggles of scholars of his era. At the same time, contemporary scholars have described it as an example of rational-philosophical attitude to history in the tradition of Islamic historiography. This paper is an attempt to historically criticize <em>al-Badʿ va al-Târikh</em> and to re-think it according to the theoretical foundations of the social and cultural determination of knowledge, as well as the use of the summary interpretation as a method for reading and criticizing texts, which makes this paper a case study in the field of "hermeneutical sociology of knowledge" applied to the criticism of historical texts. According to a reading of <em>al-Badʿ va al-Târikh</em> based on this framework, the spread of Islamic humanism in the fourth century A.H., which had been accompanied by cosmopolitanism, a kind of secularism, and individualism, as a part of the influential components of the historical context of this period, but rejected as heretic, as Joel Craemer deals with the matter, had created a background on which Maqdasi wrote his book as a discursive act towards the domination/exclusion conditions. In the various chapters of the book, he shows his negative reaction to these conditions and a way out of it by returning to the traditional Shari'a and orthodox interpretation of it as the only valuable framework for organizing the lives of Muslims. Therefore, contrary to the rational readings of this work, the past retelling and the narrative of events in this work have been formulated and represented in a controversial and normative way, which must be considered in the historical criticism of its accounts.<em>البدء و التاریخ</em> در بزنگاه عصر تدوین تمدن اسلامی به قلم مقدسی تألیف شده و کشمکشهای گفتمانی اندیشمندان در آن بازتاب یافته است. در عین حال، محققان معاصر آن را نمونهای از نگرش عقلانی- فلسفی به تاریخ در سنت تاریخنگاری اسلامی دانستهاند. بنابراین بازیابی «ایدۀ کلیدی» مقدسی در نگارش <em>البدء و التاریخ</em> و «معنای بنیادین» آن، به عنوان مسئلۀ مقالۀ حاضر، مهم و ضروری مینماید. در پاسخ بدین مهم، مقاله درصدد نقد تاریخی <em>البدء و التاریخ</em> و بازاندیشی در آن با تکیه بر مبانی نظری تعیّنِ اجتماعی و فرهنگی معرفت و همچنین کاربست تفسیر خلاصهوار به مثابۀ روش خوانش و نقد متن است؛ امتزاجی که مقاله را عملاً به یک مطالعۀ موردی در حوزۀ «جامعهشناسی معرفتِ هرمنوتیکی» برای کاربست در نقد متون تاریخی مبدل کرده است. از خوانش <em>البدء و التاریخ</em> بر مبنای این چارچوب چنین برمیآید که گسترش انسانگرایی اسلامی قرن چهارم، که همراه با جهانوطنی، دیانتگریزی و فردگرایی بوده است، به مثابۀ بخشی از مؤلفههای تأثیرگذار اما طردشده ذیل گفتار بدعت در بافتار تاریخی این عصر، بدان گونه که جوئل کرمر بدان میپردازد، زمینهای را شکل داد که مقدسی به نگارش کتاب خود از منظر کنش گفتمانی معطوف به سلطه/طرد بپردازد. در فصول مختلف کتاب، وی واکنش منفی خود به این شرایط را نشان میدهد و راه برونرفت از این شرایطِ به زعم خویش بحرانی را بازگشت به سنتگرایی شریعتمحورانه و تفسیر راستکیشانه مبتنی بر آن به مثابۀ تنها چارچوب ارزشمند در ساماندهی به زندگی مسلمانان میبیند. بنابراین بر خلاف خوانش عقلگروانه از این اثر، بازخوانی گذشته و روایت رویدادها در این اثر در چنین راستایی به شکل جدلی و هنجارین تدوین و بازنمایی شده است که ضروری است در نقد تاریخی گزارشهای آن مورد توجه قرار گیرد.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Tabriz municipality, passing from Localization into city identificationبلدیه تبریز، گذر از محله گرایی به هویت شهری1832097020FAعباسقدیمی قیداریدانشگاه تبریزمرتضیشهسواریدانشجوی دکتریJournal Article20170211The approval of the Legislation of municipality and its formation in some cities of Iran was one of the most consciously done actions which was taken place on the behalf of the first congress representatives and constitutional supporters for the fulfillment of social contribution of citizens for role creating in urban affairs and the manifestation of willingness and identity of people of city. Since Tabriz city enjoyed an important position over the constitutional history in the formation of civil institutions such as state council and city council. In this research, we have tried to analyze the function of Tabriz municipality and the level of its success in the fulfillment of civil goals of this institution specially facing the barriers and problems in the field of increasing the amount of social involvement of citizens in the programs of city management and fulfillment and formation of identity and mass interests and the loss of the importance of Localization discussion by using the analytic – descriptive method and by using library sources, newspapers and archive documents. The findings of this research show that Tabriz municipality failed to achieve most of its goals because of its challenge with so many extreme problems and issues. But it can be understood from the way of expressing and presenting social issues in local newspapers that the municipality along with other civil institutions created from the heart of constitution such as state council which could provide the ground of increasing the awareness of citizens toward the rights of their own citizenship by doing some cultural and social actions. By putting emphasis on the importance of social involvement of citizens in city affairs and selecting its own managers in passing Tabriz urban community from the stage of Localization into the formation of city identity, it played an important and effective role.تصویب قانون بلدیه و تشکیل آن در برخی از شهرهای ایران، یکی از آگاهانه ترین اقداماتی بود که از سوی نمایندگان مجلس اول و نیروهای مشروطه خواه، در زمینهی تحقق مشارکت اجتماعی شهروندان جهت نقش آفرینی در امور شهری و مدنی و تجلی اراده و هویت اهالی شهر، انجام گرفت. از آنجایی که شهر تبریز در تشکیل نهادهای مدنی؛ از قبیل «انجمن ایالتی» و «انجمن بلدیه» از جایگاه مهمی در تاریخ مشروطه برخوردار است، در پژوهش حاضر سعی شده عملکرد «بلدیه تبریز» و میزان موفقیت آن در تحقق اهداف مدنی این نهاد، مخصوصا موانع و مشکلات پیش روی آن در زمینهی افزایش میزان مشارکت اجتماعی شهروندان در برنامههای مدیریت شهری و تحقق و شکلگیری هویت و علائق جمعی و کم رنگ شدن بحث محله گرایی با روشی توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانهای، روزنامهها و اسناد آرشیوی مورد بررسی قرار گیرد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هر چند بلدیهی تبریز به خاطر درگیری با مسائل و مشکلات عدیدهی فراوان، از دست یابی به بسیاری از اهداف خود بازماند، منتهی از نحوهی بیان و طرح مطالب اجتماعی در روزنامههای محلی میتوان فهمید که بلدیه در کنار دیگر نهادهای مدنیِ برآمده از دل مشروطه، از قبیل انجمن ایالتی، توانست با انجام برخی اقدامات اجتماعی و فرهنگی، موجبات افزایش آگاهی شهروندان نسبت به حق و حقوق شهروندی خود را فراهم آورد، و با تأکید بر اهمیت مشارکت اجتماعی شهروندان در برنامههای شهری و انتخاب مدیران خود، در گذر جامعهی شهری تبریز از مرحلهی محله گرایی به شکلگیری هویت شهری، نقش مهم و مؤثری را ایفا نماید.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X81420170321Investigation of Moskuya Historygraphy in Tajarob-Al-Omam with Emphasis on Resourcesبررسی تاریخنگاری مسکویه در تجاربالامم با تأکید بر منابع2112337021FAحسنمجربیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامیسید ابوالفضلرضویهیات علمی/ دانشگاه خوارزمیJournal Article20161015Although the study of the historiography of Moskuya is not limited to the book of Tajarob-Al-Omam, it can be said that the main branch of his historiography includes. The prominent historian of the fourteenth and fifth centuries is one of the founders of critical historiography. Who, by composing his works, has made a special attitude in the historiography. The way he uses historiography has had a profound effect on the development of the horizons and the entire history of historiography. The main subject of this paper is to identify the sources of information on the history of Moskuya in Tajarob-Al-Omam. The use of literary and historical sources of ancient Iran, the use of Islamic historiography texts, and the use of field research, such as the acquisition of historical news and evidence from witnesses and observers of events and reflection on events of the time, also in connection with the developments and events of historical periods , Is one of the main axes of the sources and practices used by Ebn-E- Moskuya in gaining historical news and historical knowledge for writing history that has led him to be inherited from the tradition of Iranian and Islamic historiography.اگرچه بررسی کارنامۀ تاریخنگاری مسکویه منحصر در کتاب تجاربالامم نیست، میتوان گفت شاکلة اصلی تاریخنگاری وی را در بر میگیرد. مسکویه مورخ برجستة سدههای چهارم و پنجم هجری از بنیانگذاران تاریخنگاری انتقادی به شمار میرود که با تألیف آثار خود نگرشی خاص را در تاریخنگاری اعمال کرده است. شیوهای که او در تاریخنگاری استفاده کرده در روند تکوین افقها و کلیت تاریخنگاری تأثیری بسزا بر جای گذاشته است. موضوع اصلی این نوشتار شناسایی منابع اطلاعات تاریخ نگاری مسکویه در تجاربالامم است. استفاده از متون منابع ادبی و تاریخی ایران باستان، به کار گرفتن متون تاریخنگاری اسلامی و استفاده از تحقیقات میدانی چون فراگرفتن اخبار و شواهد تاریخی از شاهدان و ناظران قضایا و تأمل در رویدادهای زمانه، آن هم در ارتباط با تحولات و رخدادهای دورههای تاریخی، از جملة محورهای اصلی منابع و شیوههای ابن مسکویه در کسب اخبار و معرفت تاریخی برای نوشتن تاریخ بوده که وی را میراثدار سنت تاریخنگاری ایرانی و اسلامی ساخته است.