دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923Investigating and Analyzing the Reality of the Bread Uproar in Isfahan and killing Hajj Mohammad Ja'far Khansari 1911.بررسی و تحلیل واقعۀ بلوای نان در اصفهان و کشته شدن حاج محمدجعفر خوانساری 1329/19111288374FAعلی اکبرجعفریدانشیار دانشگاه اصفهانnullمرتضینورائیاستاد دانشگاه اصفهانسید رسولابطحیدانشجوی دکترای تاریخ دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهانnullJournal Article20170824In the course of the rebellion, which occurred on May 6, 1911 due to the shortage of bread and expensive grain in the city of Isfahan, Hajj Mohammad Ja'far Khansari, the city's deputy mayor, was horrifically killed and some of the newly established institutions of the city were destroyed. In the report and analysis of this incident, various narratives have been expressed. This article tries to study and analyze this event according to these narratives and according to the factors of power in the city of Isfahan and the conditions prevailing in the city at that time and wants to identify the complexities of the event with the emphasis on the incident of killing Khansari. Accordingly, the main question of the research is: How did the problem of bread and grain shortage in Isfahan in 1911, lead to the struggle of various factors of power in the city? <br />The method of this research is descriptive-analytical and is based on collecting information from written sources and newspapers published in that period. The findings of the research show that: various factors of power in Isfahan, in accordance with the conditions prevailing in the city, which resulted from the occurrence of the Constitutional Revolution, in order to pull each other out of the realm of power and to strike each other, killed Mohammad Jafar Khansari in a fabricated rebellion under the pretext of bread shortage, and they plundered and destroyed a number of civilian institutions in the city.در جریان بلوایی که به علت کمبود نان و گرانی ارزاق در 7 جمادی الاول 1329ق/ 6 مه 1911م، در اصفهان رخ داد، حاج محمدجعفر خوانساری، معاون یا کفیل بلدیۀ شهر، به طرز فجیعی کشته شد و تعدادی از نهادهای تازه تأسیس اداری شهر تخریب گردید. در گزارش و تحلیل این واقعه، روایتهای گوناگونی ابراز شده است که این نوشتار سعی دارد با توجه به این روایتها و با توجه به عوامل قدرت در شهر اصفهان و شرایط حاکم بر شهر در آن دوره، به بررسی و تحلیل این واقعه بپردازد و پیچیدگیهای آن را با تأکید بر حادثۀ کشته شدن خوانساری واکاوی نماید. براین اساس سئوال اصلی پژوهش این است که: چگونه مشکل کمبود نان و گرانی ارزاق در اصفهان در سال 1329ق، به درگیری عوامل مختلف قدرت در شهر منجر شد؟<br />روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و مبتنی بر منابع مکتوب و روزنامههای منتشره در آن دوره میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل گوناگون قدرت در اصفهان با توجه به شرایط حاکم بر شهر که ناشی از وقوع انقلاب مشروطه بود، برای بیرون کردن یکدیگر از عرصۀ قدرت و ضربه زدن به همدیگر، محمدجعفر خوانساری را در شورشی ساختگی به بهانۀ کمبود نان و گرانی ارزاق کشتند و تعدادی از نهادهای مدنی شهر را غارت و تخریب نمودند.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923Approach of Muslim scholars of Iran and Russia to pan- Asianism Policy of Japan in the Early Twentieth Century (Case Study Abdul-Rahim Talibov and Abdul Rashidرویکرد متفکران مسلمان ایران و روسیه به سیاست پان آسیائیسم ژاپن در اوایل قرن بیستم میلادی (مطالعه موردی عبدالرحیم طالبوف و عبدالرشید ابراهیم)29658378FAسجادحسینیاستادیار دانشگاه محقق اردبیلیnullغفارعبدالهیموسسه تاریخ و فرهنگnullJournal Article20160830In the early twentieth century Japan emerged as a military and political power of Asia into the world's political equations. It was a joy for Asian nations, because they saw the emergence of Japan as a new resurrection for Asia. On the other hand, some in Japan chanted "Asia for the Asians" slogan. Supporters of this idea, which was entitled "Pan –Asianism" called for special attention of Japan to Asia and the support of Asian nations against threats from the West. In the wake of events that, in practice took place, the idea of pan-Asianism marginalized, Because Japan became the new colonialism. <br />However, some Muslim scholars (In Iran and Russia) still had confidence in Japan and hoped to receive assistance from that country. Some Muslim scholars also believed to convert Japaneses to Islam, and some believed the rumors that Japanese Emperor had accepted Islam. <br />The idea of pan-Asianism and its reflection among Muslims is the subject of this paper. It wants to do this by studying the ideas and actions of two Muslim scholars (Abdul- Rahim Talibov from Iran and Abdul- Rashid Ibrahim from Russia). In addition this paper aims to study the Japanese propaganda activity in Asia and the reaction of Asian people to that masagesدر اوایل قرن بیستم میلادی ژاپن بهعنوان یک قدرت نظامی و سیاسی شرقی وارد معادلات سیاسی جهان شد. این امر موجب شادی ملتهای آسیایی شد، چرا که ظهور ژاپن را در راستای رستاخیز جدید آسیا تلقی میکردند. از طرف دیگر در خود ژاپن عدهای شعار آسیا برای آسیاییها را طرح نمودند. حامیان این اندیشه، که عنوان «پان آسیائیسم» یافت، خواهان توجه ویژهی ژاپن به آسیا و حمایت از ملتهای آسیایی در مقابل تهدیدات غرب بودند. حوادثی که در پیآمد، در عمل اندیشهی پان آسیائیسم را به حاشیه راند، چرا که ژاپن خود به استعمارگری جدید تبدیل شده بود. با این حال عدهای از متفکران مسلمان (در ایران و روسیه) هنوز به ژاپن اعتماد داشتند و امید دریافت یاری از این کشور را در سر میپروراندند. عدهای از متفکران مسلمان نیز به اسلام آوردن ژاپنیها دل بسته بودند و شایعاتی چون تشرّف امپراتور ژاپن به اسلام در گوششان طنین زیبایی داشت.<br />انعکاس اندیشهی پان آسیائیسم در میان مسلمانان موضوع این مقاله است. این تحقیق در نظر دارد با روش توصیفی- تحلیلی از طریق بررسی آرای دو تن از متفکران مسلمان (عبدالرحیم طالبوف از ایران و عبدالرشید ابراهیم از روسیه) نوع نگاه ملتهای مسلمان به مسالهی پان آسیائیسم، بخصوص در ایران و امپراتوری روسیه، را بررسی نماید. یافتههای تحقیق مؤید آن است که توجه متفکران مسلمان به سیاست پان آسیائیسم ژاپن برای بهرهبرداری از قدرتِ در حال طلوع ژاپن برای مهار توسعهطلبی دیگر قدرتهای استعمارگر، بخصوص روسیه و انگلستان، بوده است.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923Historiography of Afzal -ul-Mulk; lived experience in both traditional and modern life worldتاریخنویسی افضل الملک؛ تجربه زیسته در دو زیست جهان سنتی و مدرن67918379FAیعقوبخزائیاستاد یار دانشگاه بین المللی امام خمینیشیرزادخزائیدانشگاه بیرجندJournal Article20160927The aim of this article is that Afzal -ul-Mulk method and attitude in the historiography was discussed with the respect to his lived experience. We want to lived experience the historian are reflected in another form in the sphere of historiography. The Center of this lived experience is the transitional period that puts him in a limbo. Since he living in the beginning of the change, domination of the new lived experience that constitution is a symbol of its, is not evident. And hence it can be said that Afzal -ul-Mulk is involved between the two traditional and modern life world and feedback of this problem is evident in its writing, So sometimes conflicting concepts using like " tyranny" and "constitutional" and "Peasant" and "nation" and in the various positions of writing tend to find to one of those two. He lived due to breathing in the modern life world that is associated with the formulation of "Public Sphere " , different writing creating than the historiography of his several decades ago. Therefore, the basic themes of his writing takes paradoxical nature by the transition period. And this paradox show off in some positions in the field of defense and thinking of the past and in some other positions on the field side of the new system and puts its readers in a dualism .مقاله کنونی بر آن است که روش و نگرش افضل الملک در تاریخنویسی را با عنایت به تجربه زیستهی او مورد تتبع قرار دهد. ما برآنیم که تجربه زیسته مورخی چون او به شکلی و نحو دیگر در عرصه تاریخ نویسی متبلور میشود و کانون این تجربه زیسته همانا دورۀ گذاری است که او را در یک برزخ قرار میدهد. از آن جایی که او در سرآغاز این تغییر میزید سیطره و غلبه زیست جهان نوین که مشروطه نمود و نمادی از آن است، کاملا مشهود نیست و از این رو میتوان گفت که افضل الملک بین دو زیست جهان سنتی و مدرن درگیر است و بازخورد این مساله در نوشتارش آشکار است به طوریکه گاه مفاهیم متعارضی چون «استبداد» و «مشروطه» و «رعیت» و «ملت» را استعمال میکند و در مواضع مختلف نوشتارش به یک سو گرایش پیدا میکند. او به دلیل تنفس در زیست جهان نوین که با صورتبندی «حوزهی عمومی» همراه و همبسته است، نوشتاری متفاوت نسبت به تاریخ نویسیهای چند دهه قبل از خود خلق میکند. لذا درون مایه بنیادین نوشتار او تحت تاثیر دوره گذار ماهیتی پارادوکسیکال به خود میگیرد و این پارادوکس در برخی مواضع در ساحت دفاع از نظام و تفکر گذشته و در برخی مواضع دیگر در ساحت جانبداری از نظام نوین خودنمایی میکند و خوانندگان خود را در یک دوگانگی قرار میدهد.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923The Impact of Social Change on Safavid Clothing (907-1135AD) Via the Reflection of Miniaturesبررسی تأثیر تحولات اجتماعی بر تنپوش صفویان (907-1135 ه.ق) در آیینه نگارهها931228380FAسمیراسیف علیدانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر -دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرسnullاصغرفهیمی فردانشیار گروه پژوهش هنر -دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرسnullJournal Article20160428People cloth had particular importance in the Safavid period. This importance came from the significant socio-political developments of the history of Iran after Islam in the Safavid era. In this period Iran was changed in all aspects of political, religious, social, economic, and art. Especially the importance of paying attention to impact of developments in this period, increased by the synchronicity of these developments with the spread of European presence in various scene of Iran social. As part of culture of the society Safavid clothing were affected by these developments and it can be seen clearly in the paintings of that period as a sign of the evolution of clothing. This study has been tried, to be examined those political, cultural, and social development that had effect on clothing in the Safavid period by studying the paintings that left from that period. As a results of the study indicates that in this period, economic growth and textile industry development has a direct effect on woven and clothing of the society and this causes considerable beauty and elegance in a cloth and as a result of increase ties with Europe and cultural exchanges gradually caused revealing some elements of western clothing to the Iranian cloth.The present study is a descriptive-analytical study and the data was collected in a desk study.تنپوش افراد در دوره صفوی از اهمیت ویژهای برخوردار است، این اهمیت از آنجهت است که عصر صفوی در تاریخ ایران پس از اسلام به لحاظ تحولات مهم سیاسی– اجتماعی دوره ویژهای محسوب میشود. کشور ایران در این دوره در تمام زمینههای سیاسی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و هنری دستخوش تحولاتی شد. بهویژه آنکه همزمانی این تحولات، با گسترش حضور اروپاییان در صحنههای مختلف اجتماع ایران بر اهمیت توجه به تأثیر تحولات این دوره میافزاید. تنپوش صفویان نیز، بهعنوان بخشی از فرهنگ جامعه از تأثیر این تحولات برکنار نماند و میتوان نشانههای تحول تنپوش را در نگارههای آن دوره بهوضوح مشاهده نمود. در این پژوهش سعی بر آن است، با مطالعه نگارههای بهجامانده از دوره صفوی، آن دسته از تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در تحول تنپوش در این دوره نقش داشتهاند، مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد؛ در این دوره رشد اقتصادی و پیشرفت صنایع نساجی تأثیر مستقیم بر بافتهها و تنپوش جامعه دارد و لباس از ظرافت، زیبایی و تنوع قابل توجهی برخوردار میشود. همچنین در نتیجه افزایش ارتباط با اروپا و مبادلات فرهنگی که صورت گرفت، بهتدریج عناصری از پوشاک غربی وارد فرهنگ پوشش ایرانی شد. در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری مطالب از روش کتابخانهای و اسنادی استفاده شده است.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923survy of Iranian memory writers political Attitude of confrontation with the Allied Forces in World war I (Focusing on Iranian Western Centers)بررسی گرایش سیاسی خاطرهنگاران ایرانی و تأثیر آن بر روایت تقابل با متفقین در جنگ جهانی اول (با تکیه بر کانون غرب ایران)1231548384FAفاطمهشیرالیدانشگاه الزهرا- دانشجوnullامیر محمدشیخ نوریدانشگاه الزهراnullJournal Article20180103The written memories enjoy special status in studies of Iranian cotemporary history in terms of containing original contents and diverse viewpoints, including in study of different dimensions of the evens such as occupation iran inWorld War I. Russia and British forces occopied this country. meanwhile. Iranians intensification of anti-barbarian feelings those days, resulted in establishment of camaign centers such as Iranians Western Centers important center for Iranians confrontation due to attendance of many political regiments of the country as Immigration Movement and leading anti-allied movements in such a way that most important center for Iranians confrontation. According to this , the variable influence such as poiitical attitude of the memory writers on feedbaback of events of this center, is the most important issues that research attempts to solve it. <br />The results show that the political attitude of the memory writers has direct influence on formation their viewpoint and , influence of such variable resulted in formation of independent accounts by the democratic and moderator, obviously doing such studies, regardlessof the factors and variable such as political attitude of memory narrators , seems incomplete , therefore , in this research we attemplete, therefor ,in this research we attempt to survey effectiveness of political attitudes of the memory writers in a way that reflect evens of Iranian western Confrontation centerخاطرهنگاشتهها به لحاظ دربردارندگی مطالب بکر و دیدگاههای متنوع از جایگاه خاصی در مطالعات تاریخ معاصر ایران برخوردارند؛ ازجمله در مطالعهی ابعاد مختلف رویدادهایی نظیر اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی اول، به خاطرهنگاشتهها به عنوان یکی از منابع عمده میتوان نگریست. بهرغم اعلان بیطرفی از سوی ایران در این مقطع، قوای روس و انگلیس دست به اشغال گستردهی کشور زدند؛ شدت گرفتن احساسات ضد اجنبی ایرانیان در این ایام، شکلگیری کانونهای مبارزاتی نظیر کانون غرب ایران را در پی داشت که به لحاظ حضور بسیاری از رجال سیاسی کشور در آن تحت عنوان جنبش مهاجرت و راهبری تحرکات ضد متفقین، تقریبا به مهمترین کانون ضد متفقین تبدیل شد تا جایی که غالب خاطرهنگاشتههای به جا مانده از این مقطع، اشاراتی مفصل و یا مجمل به آن داشتهاند. بر این اساس تأثیر متغیری چون گرایش سیاسی خاطرهنگاران بر بازتاب رویدادهای این کانون، مهمترین مسألهای است که این پژوهش در صدد پاسخگویی به آن است.<br />یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که گرایش سیاسی خاطرهنگاران در شکلگیری زاویهدید آنها تأثیر مستقیم داشته و در واقع تأثیر این متغیر موجب شکلگیری روایتهای مستقل از سوی خاطرهنگاران دموکرات و اعتدالی شده است؛ امر مسلم آنکه انجام مطالعاتی ازین دست، فارغ از نظرداشت عوامل و متغیرهایی نظیر دیدگاه سیاسی راویان خاطرات، ناقص مینماید؛ لذا در این پژوهش بر آن هستیم تا با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی تأثیربخشی گرایشها و دیدگاههای سیاسی نگارندگان خاطرات بر نحوهی انعکاس رویدادهای کانون تقابل غرب ایران با متفقین بپردازیم.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923The Concept of Security and Its Position in the Political Theory of the Caliph-Sultan from the Perspective of Islamic Thinkersتحلیلی بر مفهوم امنیت و جایگاه آن در نظریۀ سیاسی خلیفه ـ سلطان از منظر اندیشهگران اسلامی1551788385FAرسولعربخانیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نورnullJournal Article20171027Caliph-Sultan’s theory reproduction in fact conditions were pragmatic Islamic society: The emergence of governing families and especially Turks as the military arm of Islamic countries on one hand led to the establishment of power of Sultan and deployment the spiritual authority of Caliph and the other hand, seeks to justify the new order as a juristic One of the other methods of acquiring the power managed. In this theory, there are two symmetrical approach, as two of the same coin. Political thinkers in the first approach attempt that conquest system (defeating the Sultan of Islamic countries through military force) to justify and confirm their jurisprudence and security deployment Another main reason put this confirmation. Therefore, security and overcome is main essence of this theory, that is understood in a reciprocity. This article is to attempt the security speech considering ideas such as Nezam Al Mulk, Ghazali and Maverdi within framwork of Caliph- Sultan theory analyzed.نظریة خلیفه ـ سلطان در حقیقت بازتولید شرایط پراگماتیک جامعه اسلامی بود. ظهور خاندانهای حکومتگر و بالاخص ترکان به عنوان بازوی نظامی ممالک اسلامی، از یک سو منجر به استقرار قدرت سلطان و اقتدار معنوی خلیفه شد. از سوی دیگر اندیشه گران اسلامی را واداشت با ابداع نظریه خلیفه-سلطان درصدد توجیه فقهی نظم جدید به عنوان یکی دیگر از شیوههای کسب قدرت برآیند. در این نظریه دو رویکرد قرینه وجود دارد، همچون دو روی یک سکه. در رویکرد اول اندیشه گران سیاسی بر آنند تا نظام تغلبیه (غلبه سلطان بر ممالک اسلامی از طریق قوه نظامی) را توجیه و تصدیق فقهی کنند و دیگر اینکه برقراری امنیت را علت اساسی این تصدیق قرار دهند. بنابراین غلبه و امنیت جوهرة اصلی این نظریه است که در یک رابطه متقابل فهم و درک میشود. در این جستار کوشش بر این است تا مقولة امنیت را با توجه به آرای اندیشه گرانی چون نظام الملک، غزالی و ماوردی در چارچوب نظریه خلیفه ـ سلطان مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923Analytical study on the ambassadorial principles and plans in Safavid eraنگرشی تحلیلی بر مبانی و الگوهای سفارتی در ایران عصر صفوی1792068386FAعبداللهمتولیدانشیار دانشگاه اراکnullعلیزارعیدانشجوی دکتری تاریخ پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی0000-0003-3546-5361Journal Article20160522Safavids, according to their political and religious approaches, found out that it is necessary to have relation with the regional and extra-regional countries after establishment and consolidation of the government. They assigned different missions to their governmental agents in order to make connection with the extra-regional friends and to convey their political and military messages under war and peace. The agents continued to do their duties in the other countries in the figures of envoy, ambassador or Ilchi. They should have particular and considerable specifications to achieve their purposes and to do the assigned missions, favorably. The agent's characteristic and his outward appearance should be properly evaluated according to the destination and the mission type. The various conformation framework of diplomatic body should be pondered because of the variety and abundance of the envoys dispatched to different parts of the world in the long kingdom age of Safavids. The present paper attempts to assess the important factors that have been considered in selecting and dispatching the envoys. Moreover, comparative statistics are presented about the envoys of Safavids. Herein, the main question is concerned with the feature of envoys or ambassadors and the plan of their mission. Although the organizational structures were not constructed for the political relations in this era, the findings demonstrate that the envoys should have specific characteristics corresponding to their mission; moreover, they should observe the determined principles in the process of accomplishing the mission. It seems that they confronted to many difficulties in this matter.صفویان پس از تأسیس و تثبیت حکومت خود در قلمرو جغرافیایی ایران متناسب با رویکردهای سیاسی و مذهبی که داشتند لزوم ایجاد پیوندهایی را در مناطق پیرامونی و فرامنطقهای احساس نمودند. آنها به منظور ایجاد ارتباط با دوستان برون منطقهای و همچنین رساندن پیامهای سیاسی و نظامی خود در موقعیتهای جنگ و صلح با سایر ممالک مأموریتهای مختلفی را به کارگزاران حکومتی واگذار کردند. این عناصر تحت عناوین فرستاده، سفیر و یا ایلچی وظایف خود را در ممالک دیگر پیمیگرفتند. آنان بایستی برای وصول به مقاصد مورد نظر و انجام مطلوب مأموریتهای محوله حائز ویژگیها و شرایط قابل توجه و خاصی میبودند. مبتنی بر مقصد مورد نظر و نوع مأموریت محول شده، ویژگیهای شخصیتی و جلوههای ظاهری فرستاده، بایستی به خوبی مورد رصد و ارزیابی قرار میگرفت. تنوع و فراوانی فرستادگانی که در دوره سلطنت طولانی صفویه به نقاط مختلف اعزام میشدند، بررسی چارچوبهای مختلف شکلی و محتوایی هیأت سفارتی را ضروری میسازد. نوشته پیشرو ضمن ارائه آماری نسبی از فرستادگان دوره صفوی، در صدد است مهمترین نکاتی را که در انتخاب و اعزام فرستادگان این دوره مورد تأکید و توجه بوده است، در معرض بررسی قرار دهد. بنابراین، سؤال عمده نوشتار حاضر عبارت خواهد بود از این که فرستادگان و سفرای دوره صفویه میبایست حائز چه ویژگیهایی بوده و در مأموریت خود از چه الگوهایی تبعیت کنند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد به رغم آن که در این دوره هنوز ساختارهای تشکیلاتی برای مناسبات سیاسی پایهگذاری نشده بود؛ اما فرستادگان و سفرا متناسب با نوع مأموریت میبایست حائز ویژگیهای شخصیتی خاصی باشند و در عین حال در فرآیند انجام مأموریت از اصول و مبانی تعیین شده تبعیت نمایند. گو این که در طول انجام مأموریت نیز با چالشها و موانع متعددی میبایست دست و پنجه نرم کنند.دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X91720180923prisons and prisoners in the Safavid Periodزندان و زندانی در دوره صفویه2072368387FAمحسنمؤمنیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه ارومیه0000-0002-6625-1617Journal Article20170807Safavid rule is considered an outstanding era in Iranian history، In pre-Safavid era none of the governments declared Shiite as official religion of Iran، Shiite, being an official religion of Iran, necessitated implementation of Islamic legal rulings in the newly established Safavid dynasty، Present study, using descriptive-analytic method and taking advantage of library resources is an endeavor to investigate prisons and prisoners’ condition in this period، According to the documents and resources of this period, legal rules used for giving sentences to the prisoners were mostly based on customary laws، Customary courts played active role in issued prison sentences، There were no public prisons in the literal meaning of the word، However the prisons were classified according to social class of the prisoner،حکومت صفویان در تاریخ ایران بهعنوان یکی از دورههای مهم این سرزمین شناخته میشود، تا پیش از دوره صفویه هیچ یک از حکومتهایی که در قلمرو سرزمین ایران بهقدرت رسیدند، تشیع اثنی عشری را بهعنوان دین رسمی خود اعلام نکرده بودند، اما رسمیت یافتن تشیع اثنی عشری برای اولین بار در این سرزمین، بوسیله حکومت تازه تأسیس صفویه، نیازمند استفاده از قوانین فقهی مربوط به آن بود، مسئلهای که این پژوهش بهدنبال تحلیل آن بر اساس منابع کتابخانهای به روش توصیفی – تحلیلی میباشد، موضوع وضعیت حاکم بر زندانها و زندانیان در این دوره است، آنچه که از منابع این دوره میتوان استنباط کرد؛ قوانین حاکم بر صدور حکم زندان بیشتر عرفی بوده است و محاکم عرفی نقش فعالی در صدور حکم زندان داشتند، زندان عمومی به معنای خاص وجود نداشته بلکه زندانها بر اساس طبقه اجتماعی فرد دستهبندی میشدند،