دانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923Collection of articles number 32مجموعه مقالات شماره 32119816380FAJournal Article20220321https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_16380_fca4a6cee51dee509fd1ef90d9eca1c7.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923“Faghfori” bowl in the court of Ilkhan and Shah:
The Impact of Trade and Transit of Blue and White Porcelain on the Development of Badal-Chini Utensil Industries in Mongol to Safavid Iran«کاسۀ فغفوری در بارگاه ایلخان و شاه» تأثیر واردات ظروف چینی آبی و سفید بر تکوین صنایع ظروف بدلچینی در ایران عهد مغول تا صفوی1331572610.22034/jiiph.2022.41627.2111FAعلیبحرانی پوردانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز،Journal Article20200909The establishment of the Mongol Empire on the plains of Eurasia and the subsequent insecurities expanded the sea routes of the Indian Ocean. Because the sea routes was both safer and faster, cheaper, more cost-effective, and especially safer for the fragile porcelain bowls. Because there was no need for repeated loads in every house and in every caravanserai. The ports of Fujian Province were both producers of Chinese ceramics and exporters of their own pottery and other pottery kilns during the Mongol (Yuan) era, especially during the Ming Dynasty, producing a very delicate and strong blue and white vessel with The stunning "Khatai" designs became especially famous in the kilns of Long Chuan region. The resurgence of diplomatic relations between the Timurid and Safavid courts with the Ming dynasty and the resulting commercial propaganda, such as sending imperial (and finest, of the finest quality) "Faghfuri" porcelain as diplomatic gifts to the Iranian court, appealed to the court. As the most important sponsor and customer of works of art, he influenced the court and consequently the Iranian aristocracy as a regular and in-demand customer of these dishes. The present article In the field of interdisciplinary studies of art history and archeology seeks to study and analyze the evolution of blue and white Iranian porcelain pottery under the influence of imports of similar Chinese ceramics. And to study the spread of Iranian and Chinese motifs in the form of these vessels through transit to European decorative arts. The findings of the research indicate that the high price of these vessels and the long way to import them, as well as the stagnation of the domestic pottery market, led them to discover the secret of the production of these vessels. This led to imitation and even success in producing a similar dish but with native motifs and culture that became known as porcelain dishes.برقراری امپراتوری مغول در دشتهای اوراسیا و ناامنیهای بعد از آن، راههای دریایی اقیانوس هند را توسعه بخشید؛ زیرا هم دریا امنتر بود و هم پیمودن راه آن سریعتر و ارزانتر و مقرونبهصرفهتر و بهخصوص برای کاسۀ شکنندۀ چینی مطمئنتر بود؛ زیرا نیازی به بارگیریهای مکرر در هر منزل و در هر کاروانسرا نداشت. بنادر ولایت فوجیان هم تولیدکنندۀ سرامیک چینی بودند و هم صادرکنندۀ ظروف تولیدشدۀ خود و دیگر کورههای سفالپزی در عهد مغولان (یوان) و بهخصوص در روزگار سلسله مینگ تولید نوعی ظرف آبی و سفید بسیار ظریف و درعینحال محکم با نقوش خیرهکننده و شگفت «ختائی» بهخصوص در کورههای منطقۀ لونگچوان عمومیت و بهتدریج شهرتی جهانی یافت. رونق مجدد روابط دیپلماتیک میان دربارهای تیموری و صفوی با خاندان مینگ و تبلیغات تجاری ناشی از آن از قبیل ارسال ظروف چینیِ «فغفوری» یعنی امپراتورانه (و ظریفترین نوع با عالیترین کیفیت) بهعنوان هدایای دیپلماتیک به دربار ایران، سلیقۀ دربار را بهعنوان مهمترین حامی و سفارشدهندۀ آثار هنری تحتتأثیر قرار داد چنانکه دربار و بهتبع آن اشرافیت ایرانی را بهعنوان مشتری دائم و پرتقاضای این ظروف مبدل کرد. مقاله حاضر در حوزۀ مطالعات بینرشتهای تاریخ هنر و باستانشناسی در پی آن است که سیر تکوین سفالهای آبی و سفید بدل چینیِ ایرانی را تحتتأثیر واردات سرامیکهای مشابه چینی مطالعه و تحلیل کند و انتشار نقشمایههای ایرانی و چینی در قالب این ظروف را از طریق ترانزیت، به هنرهای تزیینی اروپایی مورد بررسی قرار دهد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بهای گران این ظروف و راه دراز وارداتش و نیز کاسد کردن بازار سفالگران داخلی، آنان را به کشف رمز و راز تولید این ظروف شگفت کشاند؛ امری که به تقلید و شبیهسازی و حتی کسب موفقیتهایی در تولید نوعی ظرف مشابه اما با نقوش و فرهنگ بومی منجر شد که به ظروف بدل چینی شهرت یافتند.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15726_89a6c8ccc4029f1917f1d969a8e1d0eb.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923Historical Status of Taghdir al-Maghaees Treatise in Qajar Era Measurement Units Reformsجایگاهِ تاریخیِ رسالۀ تقدیرالمقاییس در بحث اصلاح مقیاسها در دورۀ قاجاریه35491572710.22034/jiiph.2022.50487.2306FAغلامعلیپاشازادهدانشیار دانشگاه تبریزJournal Article20220220The Taghdir al-Maghaees Treatise authored by Mohammad Hassan Khan Etemad al-Saltaneh, a work on reforming quantification systems in Iran of the Nasseri period in which Etemad al-Saltaneh discusses the introduction of different quantification systems in different societies, the existence of different systems in Iran and the necessity of standardizing them, the French metric system, and a proposal to standardize quantification systems in Iran by following the example of the French metric system. The treatise, despite being reviewed and published in Payam Baharestan, has not received attention from researchers, and its historical value has been disregarded. Thus, the present article intends to examine the historical context and value of the treatise as its central theme and to explore the importance of the treatise in the debates on quantification system reforms.<br />The result of the research indicates that the treatise was written in the last three years of the Nasseri period in response to the economic needs of the time, inspired by the debates among enlightened Iranian thinkers who believed in reforming quantification systems. The treatise can be considered the first comprehensive proposal to establish a standard quantification system in the country.رسالۀ <em>تقدیرالمقاییس</em> نوشتۀ محمدحسنخان اعتمادالسلطنه و اثری در مورد اصلاحِ مقیاسها در ایران عصر ناصری است که در آن اعتمادالسلطنه به شکلگیریِ مقیاسهای مختلف اندازهگیری در میان جوامع مختلف، وجود مقیاسهای گوناگون در ایران و ضرورت ساماندهی آن، توصیف نظامِ متریک فرانسه و ارائۀ طرحی برای یکسانسازی مقیاسها در ایران با الگوبرداری از نظامِ متریک فرانسه پرداخته است. رساله، علیرغم بازخوانی و چاپ در نشریۀ <em>پیام بهارستان</em>، مورد توجه محققان قرار نگرفته و زمان تألیف و ارزش تاریخیِ آن مغفول مانده است. بنابراین، مقالۀ حاضر قصد دارد زمان تألیف و ارزش تاریخیِ رساله را بهعنوان یک مسئله مورد بررسی قرار دهد و به این پرسش پاسخ دهد که رساله در بحثِ اصلاحِ مقیاسها چه جایگاهی دارد؟ نتیجۀ تحقیق حکایت از آن دارد که رساله در سه سال آخر دورۀ ناصری و با الهام از بحثهای منورالفکران ایرانیِ معتقد به اصلاح مقیاسها و مقادیر و در پاسخ به نیازهای اقتصادی آن زمان نوشته شده است و میتوان آن را اولین طرحِ جامع برای تأسیس یک نظام واحد در مقیاسها و مقادیر کشور دانست.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15727_de662dfd39d6f22c8f89d5aee496751c.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923The Impact of the Russia and Ottoman Conflicts on the Situation of Savojbolaghتأثیر منازعات روسیه و عثمانی بر وضعیت ساوجبلاغ (مهاباد کنونی) در جنگ جهانی اول با تکیه بر مطبوعات و اسناد51761572810.22034/jiiph.2022.53016.2357FAاسماعیلشمساستادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران0000000206800581Journal Article20220814During the First World War, the city of Savojbolagh became the center of competition and conflict between Russia and the Ottoman Empire in Azerbaijan. The cause of this phenomenon was the location of Savojbolagh on the route that connected Azerbaijan to Mosul and Van and could connect the united army of Russia and England. For this reason, Russians tried to take it’s control . The Ottomans also protected Savojbolagh with all their forces. The present study seeks to investigate the effect of the Russian-Ottoman conflict on the situation of Savojbolagh, in a descriptive-analytical approach. The findings of the research show that during the 4-year period of the First World War, Savojbalagh was the most severely damaged city in Iran. So it can be mentioned as the biggest victim of the world war I hostilities . This city was occupied 8 times by the conflicting parties military and many of its residents were killed a seend displaced. Also, one of the consequences of this struggles was strengthening of Qazi family after the descendants of Aziz Khan Mukri were removed from the core of power in Savojbalagh which by itself had a significant impact on Savojbalagh future situation.در جنگ جهانی اول شهر ساوجبلاغ، به کانون منازعه روسیه و عثمانی در آذربایجان تبدیل شد. علت این پدیده قرار گرفتن شهر در مسیری بود که آذربایجان را به وان و موصل متصل میکرد و میتوانست سپاه متحد روسیه و انگلیس را به هم بپیوندد؛ به همین سبب روسها برای کنترل آن تلاش زیادی میکردند. عثمانیها نیز با همه قوا از ساوجبلاغ محافظت میکردند. پژوهش حاضر به دنبال این است تا به روش توصیفیتحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که منازعات روسیه و عثمانی چه تأثیری بر وضعیت ساوجبلاغ داشت؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در دورۀ چهارسالۀ جنگ جهانی اول، هیچ شهری در ایران به اندازۀ ساوجبلاغ آسیب ندید؛ به نوعی که میتوان ساوجبلاغ را مهمترین قربانی جنگ دانست. این شهر، هشت بار توسط طرفین درگیر، اشغال شد و بسیاری از ساکنان آن کشته و آواره شدند. همچنین یکی از پیامدهای این وضعیت، حذف نوادگان عزیزخان مکری از هسته اصلی قدرت در ساوجبلاغ و تقویت خاندان قاضی بود که آینده ساوجبلاغ را تحت تأثیر قرار داد.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15728_f34783d9ec1bb8ee98cca8488f9c7d8e.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923Enthronement ceremonies among the Mongols and Ilkhanidsآداب و آیین جشن جلوس در بین مغولها و ایلخانان77971572910.22034/jiiph.2022.44745.2174FAذکراللهمحمدیدانشیار دانشگاه الزهراء تهرانبهشتهضرغامیان آزاددانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد ازاسلام دانشگاه الزهراء تهرانJournal Article20210226The Mongols always held celebrations and feasts with special customs and rituals on any occasion. The celebration that was held during the enthronement of the Mongol rulers can be considered one of the most important of festivals. The celebrations of the enthronement of the rulers were very simple at the beginning. By the consolidation of the Mongol Empire and the increase of rulers’ power, more customs and rituals were added to this celebration, but it gradually returned to simplicity. After the establishment of the Ilkhanid dynasty in Iran and despite the influence of Iranian culture, the Mongols followed their own traditional customs in case of enthroning the ruler.The present study is an attempt to describe the nature and circumstance of the enthronement ceremonies during the sovereignty of the Mongols and Ilkhanids. Developments of this important phenomenon is also discussed. The method of this research is descriptive-analytical. The sources of data and information are library and documents.مغولان در مناسبتهای مختلف اقدام به برپایی مجالس جشن و سرور مینمودند که همواره از آداب و تشریفات خاصی برخوردار بود. جشنی را که به هنگام بر تختنشینی فرمانروایان مغولی ترتیب مییافت، میتوان از مهمترین جشنهای مغولان به حساب آورد. جشنهای جلوس فرمانروایان در ابتدا بسیار ساده برگزار میشدند و با تثبیت امپراطوری مغولان و افزایش قدرت فرمانروایان آداب و آیینهای بیشتری بر این جشنها افزوده گشت اما باز جشنها به سادگی گرایید. پس از استقرار حکومت ایلخانی در ایران و با وجود تأثیرگذاری فرهنگ و آداب ایرانی بر آنها، ایلخانان به همان سنتها و آداب اجدادی خود به هنگام جلوس فرمانروا عمل میکردند. در پژوهش حاضر سعی شده است ضمن توصیف چیستی و چگونگی آیین و آداب جلوس در دوران فرمانروایی مغولان و ایلخانان، به تغییرات و تحولات این مقوله مهم نیز پرداخته شود. روش این پژوهش توصیفیتحلیلی است و دادهها و منابع اطلاعاتی آن کتابخانهای و اسنادی است.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15729_9f9782a7a6d371ba9bc5d7797e279e88.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923The Artists royal patrons and the evolution of Persian miniature from Ilkhanate to the Middle Safavid periodرجال سلطنتی هنرمند و تحولات نگارگری ایرانی از ایلخانان تا میانه صفوی991201573010.22034/jiiph.2022.48751.2269FAمحمدمعین الدینیاستادیار دانشگاه سوره تهرانJournal Article20211102From the middle of the reign of the Ilkhans to the middle of the Safavid era, Iranian miniature painting gradually flourished. In spite of many political changes that happened in this interval, including the change of governments, the quality and value of this art not only did not decrease, but it also gained more validity. In this case, several factors were impressive. Among them, the most important one was the role of royal Art patrons; Therefore, the problem of this research is the type and degree of royal art patron’s familiarity with the arts related to the book design, especially miniature painting, and also the impact rate of this familiriaty on the evolution of Persian painting. With the aim of making clear how familiar the royal patrons were with their contemporary arts. The study period of this research is from the reign of the Ilkhans to the end of the Safavid dynasty, and its geographical scope is the world of Persianate culture regardless of its geographical boundaries. The reports and historical evidences remained from these periods show that the important Manuscripts of these periods were not only formed with the financial support of royal patrons, but behind them were also the patrons, some of whom were master artists and some were artists and experts in all kinds of arts. As a result, together with their artists, they could advance the artistic evolution of their time. Therefore, it can be said that one of the most important and influential variables in Persian miniature painting’s evolution is the significant role of court patrons, their knowledge about various arts related to the book design and also their skill in some branches of art such as painting.از میانه سلطنت ایلخانان، بهتدریج شکوفایی نگارگری ایرانی رونق گرفت و علیرغم تحولات سیاسی و تغییر سلسلههای حاکم بر ایران نهتنها از رونق و کیفیت آن کاسته نشد بلکه تا میانه عصر صفوی بر بالندگی آن افزوده شد. دراینارتباط مؤلفههای متعددی تأثیرگذار بودند که از مهمترین آنها نقش حامیان سلطنتی بود؛ ازاینرو مسئله این پژوهش نوع و میزان آشنایی رجال سلطنتی با هنرهای مرتبط با کتابآرایی بهویژه نگارگری است و اینکه این آشنایی ایشان با هنر تا چه اندازه بر تحولات نگارگری ایران تأثیرگذار بوده است، با این هدف که بتوان از ارتباط حامیان سلطنتی با تحولات هنری دوران خودشان شناخت بیشتری به دست آورد. بازه مطالعاتی این پژوهش حدفاصل سلطنت ایلخانان تا پایان صفویان است و حوزه جغرافیایی آن نیز قلمرو جهان فرهنگ ایرانی فارغ از مرزهای جغرافیایی آن است؛ امری که با روش تاریخی به آن پرداخته میشود. گزارشها و شواهد تاریخی باقیمانده از این دوران نشان میدهد آثار مهم این دوران صرفاً با حمایت مادی حامیان سلطنتی شکل نگرفتهاند بلکه در پس آنها حامیانی قرار داشتند که برخی از آنها خود هنرمندانی چیرهدست بودند و برخی نیز با شناخت و تخصصی که در هنر پیدا کرده بودند بر تحولات زیباییشناختی نگارگری دربارشان نظارت میکردند. درنتیجه میتوان گفت از مهمترین متغیرهای مهم و تأثیرگذار در بالندگی نگارگری ایرانی به نقش معنادار حامیان درباری و شناخت آنها از انواع هنرهای مرتبط با کتابآرایی ازجمله نگارگری برمیگردد.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15730_31ae811d9923795f2003a3cb179f7f80.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923Constitutional revolution origin of contemporary
history of Iranمشروطه مبدأ تاریخ معاصر ایران1211451573110.22034/jiiph.2022.51287.2318FAعلیرضاملائی توانیاستاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیnullJournal Article20220425In the last hundred years, there have been many discuss over determining the origin of Iran's contemporary history, and it has turned this issue into a controversial issue. As events such as the establishment of the Safavid government, wars between Iran and Russia, the kingdom of Naser al-Din Shah, the Russian Revolution, the coup d'état of 1921, etc., have been mentioned as the origins of Iran's contemporary history. Therefore, the main issue is that When does the contemporary history of Iran begin? Which historical event in Iran is so worthy and important that it can be considered as the origin of contemporary Iranian history? The author discusses the most important ideas about the origin of Iran's contemporary history with a descriptive-explanatory method and with a critical approach. The author considers modernity to be the main cause of the emergence of the new world and the basis of the formation of contemporary history, and she believes that modernity is the inevitable destiny of all the nations of the world In Iran, the confrontation with modernity started with the Iran-Russia wars. But the broadest level of modern changes and reforms in Iranian society was achieved only with the help of constitutionalism. The constitution was the only event that could transform all fields of political, social, intellectual, religious, and economic life in Iran and create a modern Iranian man and a new Iranian civilization. Therefore, constitutionalism is the origin of Iran's contemporary history.در صد سال اخیر بر سر تعیین مبدأ تاریخ معاصر ایران اختلافنظرهای فراوانی پدید آمده و این موضوع را به مسئلهای مناقشهآمیز تبدیل کرده است چنانکه از رخدادهایی چون تأسیس حکومت صفویه، جنگهای ایران و روسیه، پادشاهی ناصرالدین شاه، انقلاب روسیه، کودتای 1299 و ... بهعنوان مبدأ تاریخ معاصر ایران یاد شده است. بنابراین، مسئله اصلی این است که تاریخ معاصر ایران از چه زمانی آغاز میشود؟ کدام رویداد تاریخی ایران از چنان شایستگی و اهمیتی برخوردار است که بتوان آن را مبدأ تاریخ معاصر ایران شمرد و در دفاع از آن دلایل استواری اقامه کرد؟ نگارنده با روش توصیفیتبیینی و با رهیافتی انتقادی به بحث دربارۀ مهمترین ایدههای مطرحشده دربارۀ مبدأ تاریخ معاصر ایران میپردازد. نگارنده مدرنیته را عامل اصلی پدید آمدن جهان جدید و مبنای شکلگیری تاریخ معاصر میشمارد و معتقد است مدرنیته سرنوشت گریزناپذیر همۀ ملتهای جهان است. در ایران مواجهه با مدرنیته از جنگهای ایران و روسیه آغاز شد؛ اما گستردهترین سطح تغییرات و اصلاحات مدرن در جامعۀ ایران تنها به مدد مشروطیت رقم خورد. مشروطه تنها رخدادی بود که میتوانست همۀ عرصههای حیات سیاسی، اجتماعی، فکری، مذهبی، اقتصادی ایران را دگرگون سازد و انسان ایرانی مدرن و تمدن جدید ایرانی را پدید آورد. از همین رو، مشروطیت مبدأ تاریخ معاصر ایران است.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15731_282d9de526b91fd486f3f12cd2ab4e46.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923The Safavid government's actions around the centers of
formation of public opinionعملکرد حکومت صفویه پیرامون کانونها و مراکز شکلگیری افکار عمومی1471711573810.22034/jiiph.2022.43929.2158FAعلیمنوچهریدکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تبریزnullعلیرضاکریمیدانشیار دانشگاه تبریزمقصود علیصادقیدانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20210109Public Opinion, which is a literal translation of the English Public Opinion, is an ancient phenomenon, but its terminology and subsequent scientific study occurred in modern times and in the old days it was not common and desired scientifically today but the reality of public opinion, regardless of what name we put on it Because it is based on the popular existence of the people, it has always existed in Iranian society. The historical notion of pre-modern authoritarian regimes is that the people did not have any status or importance as the basis for forming public opinion, and therefore the government made no effort to enrich public opinion and It did not the pay attention to the centers of formation. The question that arises here is what was the action of the Safavid government in the face of these conditions? The present study intends to study and study the approach and performance of the Safavid government in order to monitor and control the centers of formation of public opinion, based on the descriptive-analytical method and relying on library resources. ndings show that the Safavid government as a pre-modern authoritarian government during its rule, while paying attention to the public opinion of its society, has sought to control and monitor the centers and centers of formation and orientation of public opinion. Put yourself. Some places of gathering, such as mosques, pre-existing squares, and coffee shops, which were considered an emerging phenomenon, were directly and indirectly controlled and supervised by Some institutions, such as schools, have used it to spread and strengthen their ideology.افکار عمومی هرچند پدیدهای کهن است، اما مصطلح شدن آن به این نام و سپس بررسی علمی آن در دوران معاصر اتفاق افتاده است و در روزگاران پیشین بهصورت علمیِ امروزی رایج و موردنظر نبود اما واقعیت افکار عمومی، فارغ از اینکه چه نامی بر آن بگذاریم، چون بر مبنای وجود عامه مردم شکل میگیرد همیشه در جامعه ایران وجود داشته است. تصور تاریخیای که از حکومتهای استبدادی پیشامدرن وجود دارد این است که مردم در نزد آنها بهعنوان اساس تشکیل افکار عمومی از هیچ جایگاه و اهمیتی برخوردار نبودهاند و بنابراین حکومت هیچگونه تلاشی در راستای اغنای افکار عمومی و توجه به کانونهای شکلگیری آن نداشته است. در دوره صفوی اماکن سنتی تجمع مردم و شکلگیری افکار عمومیِ بازمانده از ادوار گذشته مانند مساجد و میادین وجود داشتند. در کنار این دو، مکان تازهشکلگرفته قهوهخانه و کارکرد متفاوت آن نیز حکومت را واداشته بود تا در مواجهه با آنها راهکارهای متفاوتی در نظر بگیرد. علاوه بر این حکومت صفویه نیازمند ترویج بنیادین تشیع و ایدئولوژی حکومتی خود نیز بود. در اینجا پرسشی که مطرح میشود این است که عملکرد حکومت صفویه در مواجهه با شرایط مذکور چگونه بود؟ پژوهش پیش رو بر آن است تا با ابتنا بر روش توصیفیتحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای رویکرد و عملکرد حکومت صفویه را در راستای نظارت و کنترل کانونهای شکلگیری افکار عمومی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حکومت صفویه بهعنوان یک حکومت استبدادی پیشامدرن در طول دوران قدرت خود ضمن توجه به افکار عمومی جامعه خود، بر آن بوده است تا مراکز و کانونهای شکلگیری و جهتدهی افکار عمومی را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهد. برخی از مکانهای تجمع مردم مانند مساجد و میادین که از قبل وجود داشته و نیز قهوهخانهها را که پدیدهای نوظهور بهشمار میرفته است، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تحت کنترل و نظارت خود داشته و از برخی نهادها چون مدارس نیز در راستای گسترش و تقویت ایدئولوژی خود استفاده میکرده است.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15738_8a60932805b41bc3b9a4ea31990011c4.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام2251757X133220220923Organization of the management system of country divisions in the first Pahlavi period 1304-1316.سازماندهی نظام مدیریت تقسیمات کشوری در اوایل دوره پهلوی اول 1316-1304ش.1731981573910.22034/jiiph.2022.52535.2347FAفرشیدنوروزیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه پیام نور، تهران0000-0002-7253-7240هوشنگخسروبیگیدانشیار دانشگاه پیام نور، تهران،نظامعلیدهنویاستادیار دانشگاه پیام نور، تهران،0000000281320879علی رضاعلی صوفیدانشیار دانشگاه پیام نور، تهران،Journal Article20220716With the establishment of the Pahlavi government by Reza Shah in 1304 A.H. Various aspects of the government changed and found a new organization. The management system of the country's divisions was one of these dimensions, which received a new organization according to the nature of the new government. Therefore, this research is trying to answer the question by using the historical research method and archival documents, publications, and other historical sources, that the organization of the management system of country divisions in the first Pahlavi era before the drafting of the Law of Country Divisions in 1316 A.H. How was it done and what were its goals? The findings of the research show that the first Pahlavi government during a twelve-year process and before the drafting of the law of country divisions in 1316 AH. By establishing new regulations, changing the structure of the Ministry of Interior, changing the names of cities, annexing or separating cities, districts, and villages, and changing the executive elements of the country's divisions, he succeeded in organizing the management system of the country's divisions and making changes in that area to concentrate affairs in the country's capital and support for the government's modernist programs.با تأسیس حکومت پهلوی توسط رضاشاه در سال 1304ش. ابعاد مختلف دولت دستخوش تحولاتی شدند و سازماندهی جدیدی پیدا کرد. نظام مدیریت تقسیمات کشوری یکی از این ابعاد بود که با توجه به ماهیت حکومت جدید سازماندهی نوینی یافت. بر این اساس، این پژوهش درصدد است تا با استفاده از روش تحقیق تاریخی و بهکارگیری اسناد و مدارک آرشیوی، نشریات و دیگر منابع تاریخی، به این پرسش پاسخ دهد که سازماندهی نظام مدیریت تقسیمات کشوری در عصر پهلوی اول پیش از تدوین قانون تقسیمات کشوری در سال 1316ش. چگونه صورت گرفت و اهداف آن چه بود؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد حکومت پهلوی اول طی یکروند دوازدهساله و پیش از تدوین قانون تقسیمات کشوری در سال 1316ش. از طریق وضع نظامنامههای جدید، تغییر در ساختار وزارت داخله، تغییر نام شهرها، الحاق یا تفکیک شهرها، بخشها و روستاها و تغییر عناصر اجرایی تقسیمات کشوری موفق به سازماندهی نظام مدیریت تقسیمات کشوری و ایجاد تغییرات در آن حوزه با هدف تمرکز امور در پایتخت کشور و حمایت و پشتیبانی از برنامههای نوگرایانه حکومت شد.https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15739_c04533aece9ce39df3340971c443f23b.pdf