%0 Journal Article %T گونه‌شناسی و کارکرد‌شناسی موسسات آموزشی دختران مشهد در عصر رضا شاه. %J فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام %I دانشگاه تبریز %Z 2251757X %A رضایی, فاطمه %A وکیلی, هادی %D 2014 %\ 02/20/2014 %V 4 %N 7 %P 101-124 %! گونه‌شناسی و کارکرد‌شناسی موسسات آموزشی دختران مشهد در عصر رضا شاه. %K کلید واژه‌ها: فعالیت‌های آموزشی %K زنان %K مشهد %K عصر رضاشاه %K مدارس غیر تخصصی %K مدارس تخصصی %R %X چکیده لزوم توجه به آموزش دختران، یکی از خواسته­های زنان از انقلاب مشروطه به بعد بود. به دنبال تحرکات این گروه در عرصه فرهنگی و ایجاد آمادگی نسبی در جامعه به منظور باسواد شدن دختران؛ در مشهد نیز مانند دیگر شهرهای بزرگ، گامهایی در این راستا برداشته شد. بررسی روند فعالیت­های آموزشی دختران در مشهد از نظر ویژگیهای مذهبی و سنتی ویژه ­این شهر، اهمیت زیادی دارد. به طوری که اولین مدارس دخترانه، سالها پس از مدارس پسرانه تأسیس گردید. بر این اساس، مقالۀ حاضر به دنبال تبیین و تحلیل تحولات چگونگی شکل گیری فعالیت­های آموزشی زنان مشهد پیش از رضاشاه و روند آن در عصر رضاشاه با تکیه بر اسناد و روزنامه­ها است و می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که زنان مشهد، چگونه و در چه مدارس و مؤسساتی تحصیل کردند؟ یافته‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر فعالان زن و خیریین و حامیان تحصیل زنان که داوطلبانه و با هزینه شخصی به تأسیس مدارس می‌پرداختند؛ دولت نیز، مدارس تخصصی و غیر تخصصی را در این شهر برای باسواد شدن زنان و استفاده از خدمات آنها در اجتماع راه اندازی نموده و به جذب زنان علاقمند در این زمینه می‌کوشید. %U https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_2624_33cab80fc8a66f562af3298c1722b184.pdf